De Bijenkorf voorziet moeilijke tijden en heeft daarom zijn jaarlijkse lichtshow op de Dam geannuleerd en banen geschrapt.

Dat blijkt uit een intern document van het warenhuis dat het Financieele Dagblad in handen heeft.

In het document dat in het voorjaar van 2019 onder medewerkers werd verspreid, staat dat het retaillandschap onrustig is. ‘De Bijenkorf merkt de impact hiervan’, schrijft het warenhuis, doelend op een minder hard stijgende winst en marges die sneller teruglopen dan de kosten.

Vervolgens kondigt het bedrijf een aantal maatregelen aan, waaronder een vermindering van het aantal voltijdsbanen. De Bijenkorf schrijft echter niet om hoeveel banen het zou gaan, maar ingewijden meldden het FD dat het warenhuis afgelopen jaar dertig mensen ontsloeg op het hoofdkantoor, bij marketing, inkoop en operations, waar beveiliging onder valt. Een andere bron spreekt van zestig mensen.

Een andere opvallende maatregel is de annulering van de jaarlijkse lichtshow Turn on the Lights in Amsterdam. Het spektakel dat elf jaar lang het feestseizoen inluidde op de Dam en duizenden bezoekers trok, gaat dit jaar stilletjes niet door.

De Bijenkorf wilde de annulering niet aan de grote klok hangen maar een bezoeker vroeg ernaar, waarop een webcaremedewerker tweette: ‘Helaas gaat Turn on the Lights niet door dit jaar in verband met aangescherpte veiligheidsregels vanuit de gemeente Amsterdam.’

Lichtjes gedoofd door bezuinigingen

De gemeente ontkent dit tegenover het FD en noemt de tweet een ‘rare actie van de Bijenkorf’. Vervolgens paste het bedrijf zijn verklaring aan en zei niet de juiste vergunning te hebben voor het populaire evenement.

Lees ook op Business Insider

Uit het interne document en gesprekken met ingewijden van het FD blijkt nu dat de lichtjes zijn gedoofd als bezuinigingsmaatregel. Een woordvoerder van De Bijenkorf blijft echter verwijzen naar de ontbrekende vergunning en zegt dat het bedrijf de lichtshow wil vervangen voor iets nieuws. Aan het ANP liet het warenhuis weten dat na het vertrek van dertig mensen inmiddels ook weer dertig mensen zijn aangenomen.

Dat de Bijenkorf last heeft van lastige marktomstandigheden voor detailhandelaren en daarom maatregelen neemt, is opmerkelijk. In september 2019, na het omvallen van warenhuis Hudson’s Bay, interviewde De Telegraaf Bijenkorf-topman Giovanni Colauto. Waar menig winkelketen worstelt, zouden consumenten de deur van De Bijenkorf platlopen dankzij het ‘onderscheidende vermogen’ van de keten.

Colauto noemde een omzetstijging van 15 procent in de eerste helft van 2019 en 6 procent meer bezoekers. Over het winstcijfer wilde hij niet meer zeggen dan dat er “ook meer winst is gemaakt.”

Lees meer over winkelketens: