Premium content ophalen

Google, Microsoft en andere Amerikaanse techreuzen zetten zich hard in voor een koolstofarme economie.

Maar de enorme omvang van de klimaatcrisis betekent dat Big Tech in zijn eentje niet het verschil kan maken.

Uiteindelijk kan de klimaatcrisis de macht van Big Tech vergroten, omdat grote techbedrijven zich makkelijker kunnen aanpassen dan andere ondernemingen.

ANALYSE – Sundar Pichai staat bekend om zijn koelbloedigheid, ook onder zware druk. Maar tijdens een live gestreamde presentatie van afgelopen juni erkende de topman van techreus Google dat hij zich grote zorgen maakte.

Zittend voor een betonnen muur met smaakvol onopvallende decoraties besprak de 49-jarige CEO zijn doel om de zoekmachinegigant in 2030 CO2-neutraal te maken.

“Elke e-mail die mensen versturen in Gmail en elke zoekopdracht die ze intypen: dat willen we allemaal CO2-neutraal maken”, zei Pichai. “Het is een ambitieus doel. Ik pieker erover hoe we dat gaan halen.”

Te midden van recordwinsten en recordtemperaturen hebben grote techbedrijven de afgelopen jaren hun toezeggingen over het bestrijden van klimaatverandering opgevoerd. Dit terwijl de omvang van de uitdaging en de prijs van falen steeds duidelijker worden.

De publicatie eerder deze maand van het rapport van het Intergouvernementele Werkgroep inzake Klimaatverandering (IPCC) van de Verenigde Naties veroorzaakte een golf van bezorgdheid over de hele wereld. Daarin werd in grimmige details geschetst hoe de mensheid de planeet ondubbelzinnig aan het opwarmen is tot gevaarlijke niveaus die duizenden jaren voelbaar zullen zijn.

Premium content ophalen