Vorig jaar is er wereldwijd voor 661 miljard dollar (565 miljard euro) aan bier verkocht.

En hoewel ambachtelijk gebrouwen bier aan een opmars bezig is, maken speciaalbieren nog altijd maar een klein percentage uit van de totale verkopen.

De grote biermerken domineren de markt. De top 50 van de grootste merken zijn verantwoordelijk voor 48 procent van de totale bierconsumptie, blijkt uit een rapport van Bank of America Merrill Lynch.

Dit zijn de 10 grootste biermerken ter wereld van 2017 op basis van het aantal verkochte liters, volgens schattingen van GlobalData Consumer:


10. Coors

Foto: Coors Light

Geschat aantal hectoliters: 26,5 miljoen

Het in de Amerikaanse stad Chicago gevestigde MillerCoors doet er alles aan de tegenvallende verkopen van Coors Light op te krikken. Begin september kondigde de brouwer een reorganisatie aan waarbij zo’n 350 arbeidsplaatsen verloren gaan.

“We grijpen snel en adequaat in om onze zaken weer op orde te krijgen”, schreef CEO Gavin Hattersley in een e-mail aan distributeurs.


9. Corona

Foto: Corona Extra op Facebook

Geschat aantal hectoliters: 28,8 miljoen

Buiten thuisbasis Mexico is Corona heel hard aan het groeien. De export vormt een steeds groter deel van de inkomsten van het merk. Constellation Brands dat in de VS de import, marketing en distributie verzorgt van Corana zag de verkopen in 2017 met 10 procent stijgen. Amerikanen blijken steeds meer behoefte te hebben aan Mexicaans bier.


8. Yanjing

Foto: Wikimedia Commons

Geschat aantal hectoliters: 29,7 miljoen

Yanjing is een Chinees merk dat bestaat sinds 1980. In de eerste helft van 2018 rapporteerde Yanjing Beer een omzet van 850 miljoen dollar (727 miljoen euro), een stijging van 8,9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

“Yanjing Beer gaat mee in de nieuwe trends van jonge, modieuze en gepersonaliseerde bierconsumptie in China en heeft ook de gemiddelde verkoopprijs per vat bier omhoog weten te krijgen”, meldde moederbedrijf Beijing Enterprises Holdings Limited eind augustus in een persbericht.


7. Harbin

Foto: AP Photo/Ng Han Guan

Geschat aantal hectoliters: 29,9 miljoen

Harbin claimt de oudste brouwerij van China te zijn. Het merk wordt veel gedronken in het noordoosten van China waar het ook vandaan komt, maar is tegenwoordig in handen van Anheuser-Busch InBev.

AB InBev en SAB Miller hebben in 2004 een flinke strijd gevoerd om Harbin. AB Inbev, het moederbedrijf van onder meer Budweiser en Stella Artois, won uiteindelijk de biedingsoorlog en telde 720 miljoen dollar (616 miljoen euro) neer voor Harbin.


6. Heineken

Foto: Arnd Wiegmann/Reuters

Geschat aantal hectoliters: 34,3 miljoen

Heineken behoort tot de grootste biermerken ter wereld en ziet op het moment de markt voor alcoholvrij en alcoholarm bier groeien. Daarvan verkocht Heineken 13 miljoen hectoliter in 2017.

Met deze categorie kan Heineken zowel liefhebbers van Heineken-bier als consumenten die anders geen bier zouden drinken bereiken, aldus het jaarverslag van 2017.


5. Skol

Foto: Thamy Cavassani / Flickr

Geschat aantal hectoliters: 35,1 miljoen

Skol werd gemaakt door een combinatie van Britse, Canadese, Zweedse en Belgische brouwerijen, met als doel er een internationaal aansprekend merk van te maken. Tegenwoordig wordt het merk van AB InBev eigenlijk alleen echt goed verkocht in Brazilië.


4. Bud Light

Foto: AP Photo/Gene J.Puskar

Geschat aantal hectoliters: 44,8 miljoen

Bud Light is nog altijd het nummer-1-merk in de Verenigde Staten, maar wereldwijd staat het op de vierde plaats. Ondanks de populariteit heeft het merk de laatste jaren moeite de verkopen te laten groeien.

Moederbedrijf AB InBev wist in 2017 veel aandacht te trekken met de campagne ‘Dilly Dilly’ die viral ging. Toch wist dat niet de trend te doorbreken van het dalende marktaandeel voor Bud Light.


3. Tsingtao

Foto: Thomson Reuters

Geschat aantal hectoliters: 49,0 miljoen

Tsingtao wordt vrijwel alleen in China verkocht, waar het vaak wordt geserveerd in flessen van 640-milliliter met een glas ijs erbij. En soms wordt het ook gedronken via een rietje uit een tas. De geschiedenis van het biermerk is begonnen in 1903, onder de naam Germania-Brauerei.

Tsingtao Brewery meldde eind augustus dat de winst in het eerste half jaar van 2018 met 13,4 procent is gestegen, deels vanwege een aantal kostenbesparende maatregelen.


2. Budweiser

Foto: YouTube/Scott Taipale

Geschat aantal hectoliters: 49,2 miljoen

De ‘koning van de bieren’ zoals het Amerikaanse Budweiser zichzelf noemt, is niet de ‘koning van de wereld’. Al scheelt het met een tweede plaats niet veel.

Maar ondanks de enorme omzet moet Budweiser zijn best doen de verkopen op peil te houden. De totale verkopen van Anheuser-Busch InBev daalden in het tweede kwartaal van dit jaar met 3,1 procent, omdat zowel Bud Light als Budweiser marktaandeel verloren.


1. Snow

Foto: AP Photo/Mark Schiefelbein

Geschat aantal hectoliters: 101,2 miljoen

Het Chinese Snow is met afstand het populairste bier ter wereld en verkoopt meer dan twee keer zoveel als Budweiser.

Het succes van Snow heeft de aandacht getrokken van andere biergiganten. Zo kondigde Heineken begin augustus plannen aan om een aandeel van 40 procent te nemen in CRH Beer Limited (CBL), de grootste bierproducent van China en het moederbedrijf van Snow.

LEES OOK: De meest gehoorde klacht over Heineken is dat het bier naar wiet ruikt – dit is de reden