Google-moeder Alphabet heeft in het eerste kwartaal van dit jaar fors meer verdiend aan advertenties dan in dezelfde periode vorig jaar.

De resultaten van Microsoft waren beter dan de markt in doorsnee verwacht had. Toch viel met name de omzetgroei wat tegen.

Deze week komen veel grote Amerikaanse techbedrijven met de kwartaalcijfers naar buiten.

De grote Amerikaanse techbedrijven komen deze week met de cijfers over het eerste kwartaal naar buiten. Analisten kijken daarbij ook naar de verwachtingen voor de rest van het jaar.

Dinsdagavond presenteerden Alphabet, het moederbedrijf van Google, en Microsoft de resultaten.

Google-moeder Alphabet heeft in het eerste kwartaal van dit jaar fors meer verdiend aan advertenties dan in dezelfde periode vorig jaar. Bedrijven besloten weer meer uit te geven aan reclame om zo te kunnen profiteren van de heropening van de economie in veel landen. Ook aan clouddiensten verdiende Alphabet meer en dat leidde tot een winstsprong van het bedrijf.

De totale omzet van Alphabet kwam uit op 55,3 miljard dollar, een stijging met ongeveer een derde ten opzichte van een jaar eerder. Dit was beter dan de omzet van 51,7 miljard dollar waar analisten in doorsnee op rekenden.

Van de omzet was 44,7 miljard dollar afkomstig van advertenties. De diensten, zoals Gmail en Google Drive voor bedrijven, leverden 6,5 miljard dollar op en dat was ongeveer de helft meer dan in de eerste drie maanden van 2020.

Ook cloudruimte leverde het bedrijf meer op. Met een omzet van 4 miljard dollar groeiden die activiteiten ook met zo’n 50 procent. Dat onderdeel is nog wel verliesgevend, maar financieel directeur Ruth Porat noemt dat onderdeel wel expliciet als een tak waar kansen liggen voor Alphabet.

Dat alles leidde tot een winst van 17,9 miljard dollar tegen 6,8 miljard dollar in het eerste kwartaal van vorig jaar. Per aandeel kwam de winst uit op 26,29 dollar, wat fors beter was dan de 15,82 dollar per aandeel waar analisten gemiddeld op rekenden.

Alphabet maakte bekend 50 miljard dollar te besteden aan de inkoop van eigen aandelen om aandeelhouders zo te belonen.

Het aandeel Alphabet steeg in de nabeurshandel ruim 3 procent.

Microsoft: nóg sterkere omzetgroei verwacht

Techconcern Microsoft heeft in de eerste drie maanden van dit jaar, het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar, de toename in de vraag naar zijn clouddiensten niet zien afvlakken. Nu de coronapandemie dankzij vaccinaties in bijvoorbeeld de Verenigde Staten langzaam ten einde komt, werd daar wel rekening mee gehouden.

Topman Satya Nadella ziet daarentegen juist een versnelling van de digitaliseringstrend bij bedrijven.

De omzet van de clouddiensten is nu al goed voor ruim een derde van de omzet van Microsoft. De totale omzet van de Windows-maker groeide met 19 procent tot 41,7 miljard dollar. Daarvan waren de clouddiensten goed voor 17,7 miljard dollar, een toename met een derde.

Ook alle andere bedrijfsonderdelen, zoals de productiviteitssoftware, zakelijk sociaal netwerk LinkedIn, de gamestak Xbox en besturingssysteem Windows, leverden meer op. De verkoop van hardware, zoals Microsofts Surface laptops en tablets en de Xbox-spelcomputers, werden daarbij nog gehinderd door het wereldwijde tekort aan chips.

Onder de streep hield Microsoft 15,5 miljard dollar over. Een jaar eerder was de nettowinst 10,7 miljard dollar.

De resultaten van Microsoft waren beter dan de markt in doorsnee verwacht had. Toch viel met name de omzetgroei wat tegen.

Veel analisten hadden gehoopt dat Microsoft hun verwachtingen verder zou overtreffen. Het aandeel Microsoft daalde daardoor in de nabeurshandel op de beurzen in New York.

LEES OOK: Een boek over de fameuze beurscrash van 1929 ziet 4 opvallende parallellen met de huidige euforische markt: dit zijn ze