• Het bedrijfscijferseizoen wordt deze week gedomineerd door de resultaten van grote Amerikaanse techbedrijven.
  • Donderdagavond komen Amazon en Apple met cijfers over het eerste kwartaal van 2022 naar buiten.
  • In Amsterdam staat Unilever in de belangstelling. Het soep- en zeepconcern verhoogt de verkoopprijzen.
  • Lees ook: Beurs krijgt tik: waarom het niet slim is om nu te gaan bodemvissen

Het seizoen voor de bedrijfscijfers van beursgenoteerde ondernemingen over het eerste kwartaal van dit jaar is in volle gang. Beleggers letten vooral op prognoses over de ontwikkelingen in de komende maanden, gelet op de wereldwijde economische onzekerheden.

Deze week staan in de VS vooral de grote techbedrijven in de belangstelling. Woensdag nabeurs kwam Meta, het moederbedrijf van Facebook, met meevallende resultaten. Donderdag nabeurs openen Apple en Amazon de boeken.

Soep- en zeepconcern Unilever kwam donderdagochtend met de kwartaalcijfers naar buiten, waarbij bleek dat de eigenaar van merken als Dove, Axe en de Vegetarische slager hogere grondstofkosten doorberekent in de verkoopprijzen. Het aandeel Unilever steeg donderdagochtend 1 procent.

Unilever verhoogt prijzen voor de consument

Levensmiddelen- en consumentengoederenconcern Unilever verwacht dat de kosten voor grondstoffen dit jaar nog hoger zullen uitvallen door de oorlog in Oekraïne. Dat zal de winstgevendheid dan ook raken, aldus het bedrijf achter merken als Hellmann's, Dove, Knorr en Ben & Jerry's. Om die hogere kosten op te kunnen vangen is Unilever de verkoopprijzen flink aan het verhogen.

Unilever denkt dat de grondstofkosten in de tweede helft van dit jaar met 2,7 miljard euro zullen stijgen. In de eerste helft van dit jaar ligt die extra kostenpost al op 2,1 miljard euro. Het Britse concern zegt dat de operationele winstmarge dit jaar door de hogere kosten waarschijnlijk aan de onderkant van de eerder afgegeven bandbreedte van 16 tot 17 procent zal uitkomen. Daar staat tegenover dat Unilever wel positief is over de omzetgroei dit jaar dankzij de hogere verkoopprijzen.

In het eerste kwartaal verhoogde Unilever de verkoopprijzen in doorsnee met 8,3 procent. Volgens topman Alan Jope is dat de sterkste prijsstijging in decennia. Hij spreekt van een zeer uitdagend en ongekend kostenklimaat voor het bedrijf door de oorlog in Oekraïne. Met name de kosten van landbouwgoederen zoals zonnebloemolie, suiker en granen zijn gestegen, maar ook energie en transport zijn duurder geworden. Verdere prijsverhogingen zullen dan ook nodig zijn, aldus het concern.

De totale omzet ging in het afgelopen kwartaal met bijna 12 procent omhoog naar 13,8 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder. Daarbij profiteerde het bedrijf ook van gunstige wisselkoerseffecten. De hoeveelheid verkochte goederen zakte licht. In onder meer Europa daalde het verkoopvolume van Unilever omdat mensen vanwege de hoge inflatie meer de hand op de knip hielden of voor goedkopere producten kozen.

Al met al spreekt Unilever van grote onzekerheid aan het kostenfront. Het bedrijf verwacht dat het wel twee jaar kan duren voordat de winstgevendheid terug is op het niveau van 2021.

Jope zei verder dat Unilever nog doorgaat met de lokale activiteiten in Rusland in het belang van de circa duizend werknemers in het land. Het concern heeft wel alle import en export met Rusland stopgezet, net als marketing en investeringen in het land.

Meta zet stevige winst neer bij start van 2022

Facebook-moeder Meta Platforms heeft het eerste kwartaal van het jaar afgesloten met een winst van 7,5 miljard dollar. Dat resultaat was beter dan waar kenners in doorsnee rekening mee hadden gehouden. Ook beleggers lijken gerustgesteld. Het aandeel won in de zogeheten nabeurshandel zo'n 9 procent.

Facebook wist in de voorbije maanden het aantal maandelijkse gebruikers met 3 procent op te voeren. In totaal telt het platform dik 2,9 miljard gebruikers. Het aantal dagelijks actieve gebruikers steeg met 4 procent tot bijna 2 miljard mensen. De omzet van Meta steeg op jaarbasis met 7 procent tot 27,9 miljard dollar. De kosten liepen daarnaast met een derde op tot 19,4 miljard dollar, mede door de hoge inflatie.

De totale uitgaven dit jaar zullen evenwel iets lager uitvallen in vergelijking met de eerdere raming. Meta rekent nu op maximaal 92 miljard dollar, waar dat eerder op zijn hoogst 95 miljard dollar was.

Facebook joeg bij de vorige handelsupdate beleggers schrik aan omdat het voor het eerst sinds het bestaan minder gebruikers aan zich wist te binden. Ook de groeivooruitzichten vielen tegen waarop het bedrijf een kwart van zijn beurswaarde kwijtraakte.

In een toelichting op de cijfers nu zei Meta-topman Mark Zuckerburg dat weer meer mensen de diensten van Meta gebruiken dan ooit tevoren. "Ik ben trots op de manier waarop onze producten mensen over de hele wereld van dienst te zijn."

Ook ging Meta nog in op de ontwikkelingen rond de trans-Atlantische gegevensoverdracht en de mogelijke gevolgen daarvan op de Europese activiteiten. Volgens Meta wordt gewerkt aan een politiek akkoord. Het bedrijf waarschuwde eerder dat het stopzetten van de gegevensoverdracht een verwoestende impact kan hebben op het bedrijf. De onderneming is afhankelijk van de verwerking van gebruikersgegevens om gerichte onlineadvertenties aan te kunnen bieden.

LEES OOK: Beurs krijgt tik: waarom het niet slim is om nu te gaan bodemvissen