• De AEX-index op Beursplein 5 noteerde in de ochtendhandel 1 procent in het rood op 737,55 punten.
  • Randstad ging onderuit, omdat de groei in de VS tegenvalt gelet op het sterke herstel van de grootste economie ter wereld.
  • KPN voert de AEX aan. Het totale aantal nieuwe mobiele klanten blijft zowel in de consumenten- als de zakelijke markt in een stevig tempo groeien.

Randstad behoorde dinsdag tot de grootste dalers in de Amsterdamse AEX-index. De uitzender boekte afgelopen kwartaal weer meer omzet dan voor de coronacrisis, maar de groei op de belangrijke Amerikaanse markt viel tegen. Ook techinvesteerder Prosus moest het opnieuw ontgelden door de aanhoudende zorgen over de hardere aanpak van de techsector in China.

De resultaten van de telecomconcern KPN en chipbedrijf Besi vielen wel in de smaak bij beleggers.

De AEX-index op Beursplein 5 noteerde in de ochtendhandel 1 procent in het rood op 737,55 punten. De MidKap daalde 0,8 procent tot 1052,97 punten. De beurzen in Frankfurt, Londen en Parijs verloren tot 1,2 procent.

Beleggers hielden de blik gericht op de Amerikaanse Federal Reserve, die dinsdag begint aan zijn tweedaagse rentevergadering. Ook werd uitgekeken naar de resultaten van de grote Amerikaanse techbedrijven Microsoft, Apple en Google, die na de slotbel op Wall Street naar buiten komen.

Tegenvallende groei voor Randstad in de VS

Randstad zakte dik 7 procent. De uitzender boekte afgelopen kwartaal voor het eerst sinds de coronapandemie een hogere omzet in vergelijking met de periode voor de crisis. De winst nam ook toe.

Volgens analisten van Jefferies viel de groei in de Verenigde Staten echter tegen gezien het sterke herstel van de grootste economie ter wereld. De Amerikaanse omzet van Randstad groeide met 1 procent vergeleken met de periode voor corona.

Randstad boekte in de afgelopen periode een omzet van ruim 6 miljard euro. Dat is 3 procent meer dan in dezelfde periode van 2019. Analisten hadden er in doorsnee niet op gerekend dat het uitzendconcern dit kwartaal al meer omzet zou boeken dan voor de coronacrisis. Het resulteerde onder de streep in een nettowinst van 176 miljoen euro, tegen een verlies van 57 miljoen euro een jaar eerder.

Vergeleken met het tweede kwartaal van vorig jaar steeg de omzet met 37 procent. Dat komt doordat de uitzendsector vooral aan het begin van de coronacrisis klappen kreeg.

“Nu de markten zich beginnen te herstellen, keren trends van voor de pandemie terug, zoals schaarste aan talent”, zegt topman Jacques van den Broek. In Nederland is het voor werkgevers in onder meer de zorg, het onderwijs en in de horeca al tijden moeilijk om personeel te vinden. “De situatie wordt elke maand nijpender”, stelt Van den Broek vast.

In het tweede kwartaal heeft Randstad wereldwijd 2400 nieuwe medewerkers aangenomen om werkzoekenden aan een baan te kunnen helpen. In het vorige kwartaal waren dat er ook al duizend.

In Nederland boekte Randstad een groei van 4 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 en ook de winstmarge verbeterde. In de Verenigde Staten groeide de omzet met 1 procent. Randstad verwacht dat daar in het derde kwartaal meer mensen naar werk gaan zoeken omdat coronasteunpakketten worden afgebouwd.

In de belangrijke Franse markt was nog sprake van een daling van 5 procent vergeleken met dezelfde periode in 2019. Volgens Van den Broek komt dat doordat de grote autosector in het land kampt met het wereldwijde chiptekort. Daardoor lag de productie in sommige fabrieken af en toe helemaal stil. Ook in België en Spanje bleef de omzet daarom achter. Randstad wijst erop dat het wel aan marktaandeel heeft gewonnen in Frankrijk, net als in Nederland en de Verenigde Staten.

De uitzender rekent in het derde kwartaal ook op een omzetgroei van 3 procent vergeleken met 2019. “De trends van begin juli wijzen op een aanhoudend positief momentum”, schrijft het bedrijf in een toelichting op de cijferupdate.

Mobiele particulier weet KPN weer te vinden

KPN ging aan kop in de AEX met een plus van 2,2 procent. Het telecomconcern boekte in het tweede kwartaal meer winst bij een vrijwel gelijke omzet. Volgens topman Joost Farwerck blijft het totale aantal nieuwe mobiele klanten in zowel de consumenten als de zakelijke markt in een stevig tempo groeien en ligt KPN op koers om de doelstellingen voor 2021 waar te maken.

Volgens topman Joost Farwerck heeft in het afgelopen kwartaal meer particuliere klanten voor mobiel internet aan zich weten te binden, die gemiddeld ook meer besteedden. Het is voor het eerst in de afgelopen vier jaar dat dit onderdeel van het bedrijf weer groeit, aldus Farwerck.

Mobiele abonnementen aan particulieren leverden KPN 1,3 procent meer omzet op dan een jaar eerder. Volgens Farwerck was dit te danken aan abonnementen voor ongelimiteerd dataverbruik, nu consumenten na lockdowns gewend zijn geraakt aan videobellen en andere dataslurpende activiteiten.

De totale omzet van de divisie die op consumenten is gericht bleef gelijk aan die in het eerste kwartaal, omdat veel huishoudens hun vaste internetverbinding bij KPN opzegden. Daar kwamen niet even veel klanten voor een combinatie van mobiel en vast internet in de plaats.

Naast de groei van klanten, profiteerde KPN ook eenmalig van de opbrengsten van patenten die het bedrijf in bezit had. Die omzetgroei werd deels tenietgedaan doordat zakelijke klanten minder diensten afnamen van KPN. Op die markt heeft het telecomconcern last van felle concurrentie. Een opsteker was dat het bedrijf vergeleken met begin 2021 weer meer verdiende aan roaming, de vergoeding voor het gebruik van het KPN netwerk als buitenlanders in Nederland mobiel internetten.

De totale omzet steeg vergeleken met het tweede kwartaal van 2020 met 0,2 procent tot net geen 1,3 miljard euro. Daarop boekte het bedrijf een nettowinst van 800 miljoen euro. Dat is fiks meer dan de 135 miljoen euro een jaar eerder, mede dankzij de samenwerking die KPN is aangegaan met pensioenbelegger APG voor de aanleg van glasvezel. Daarbij kocht APG zich voor honderden miljoenen in bij de dochteronderneming van KPN voor de aanleg van glasvezel.