Eeltje Beyman legt dinsdagmorgen bij de kassa haar wijsvinger op een kleine
scanner naast het pinapparaat. De vinger is herkend en Beyman heeft betaald. "Makkelijk
hoor, kan ik boodschappen gaan doen met lege zakken."
Naast het fruit staat een computer met scanner. Ruim zestig klanten
hebben hun twee wijsvingers al laten scannen, zegt Jan de Heij van Albert
Heijn dinsdag. "Elke vinger bevat unieke punten. De scan wordt
versleuteld en opgeslagen in het systeem. De vingertop is gekoppeld aan
adresgegevens, bankrekeningnummer en bonuskaart."
Dave Rietveld van betalingsverwerker Equens, die de proef met het zogeheten
Tip2Pay systeem samen met Albert Heijn uitvoert, legt uit dat er eigenlijk
niet zo veel verandert. "De betaling is een incasso die bij de klant
wordt afgeschreven. Zo voeren wij er dagelijks miljoenen uit. Alleen de
techniek van de vingerscan is nieuw."
De persoonlijke gegevens die Albert Heijn verzamelt tijdens de proef
worden in een bestand gestopt, dat is aangemeld bij het College Bescherming
Persoonsgegevens (CBP) in Den Haag. Het CBP ziet erop toe dat de informatie
niet wordt verstrekt aan derden. Geen enkel systeem is echter "200
procent waterdicht" volgens Rietveld.
Mocht er toch iets misgaan, dan vergoedt Albert Heijn de eventuele schade.
Als de klant het prettig vindt en zich er veilig bij voelt zal de proef
die zes maanden duurt een vervolg krijgen, aldus De Heij.
De Duitse supermarktketen Edeka beproefde het systeem eerder, en met succes.
Inmiddels kunnen klanten in 120 winkels van Edeka betalen met hun vingertop.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl