Voelt jouw functioneringsgesprek ook als judgement day? Zo pak je zelf de regie over jouw beoordeling

Business Insider Nederland & Yacht

Achterhaald. Demotiverend. Geldverspilling. Het traditionele functioneringsgesprek komt in verschillende onderzoeken niet goed voor de dag.

Het jaarlijkse beoordelingsmoment zou een dialoog moeten zijn over je zakelijke toekomst, maar vaak is het vooral een kwestie van muggenziften op het afgelopen jaar.

Geen wonder dat het voor veel mensen niet als een dialoog, maar als judgement day voelt. Onderzoek van consultancybureau Mercer onder duizend organisaties laat bovendien zien dat negen van de tien bedrijven werkt met rapportcijfers, waar eventuele salarisverhogingen van afhangen.

Nu persoonlijke ontwikkeling een steeds belangrijkere rol lijkt te spelen op de werkvloer, is het vreemd dat daar slechts een keer per jaar over gesproken wordt. Ook eventuele bijsturing op doelen is geen eenmalig onderwerp. Ga maar na: als jouw kinderen, vrienden of geliefden in juni iets doen wat jij vervelend vindt, wacht je als het goed is ook niet tot december om daar iets van te zeggen.

Regie over de toekomst

Wie aan het roer van zijn eigen zakelijke toekomst wil komen te staan, zal het aantal feedbackmomenten moeten verspreiden over het jaar. Dat besef lijkt ook bij steeds meer bedrijven door te dringen. Onder andere Yacht heeft daarom al afscheid genomen van het statische, jaarlijkse praatje en het vervangen door meerdere gesprekken over voortgang en doelen.



Dat heeft niet alleen als voordeel dat je vaker zelf nadenkt over je persoonlijke ontwikkeling, maar ook kan bijsturen waar nodig. Een extra doel geformuleerd? Of niet tevreden over bepaalde aspecten? Wachten tot december hoeft niet meer. Door medewerkers de regie te laten nemen over hun zakelijke toekomst, is de kans groter op motivatie en betrokkenheid.

Die betrokkenheid wordt bovendien versterkt door een simpele vraag, zo bleek dit jaar uit Amerikaans onderzoek van EY: hoe gaat het met je? 39 procent van de 1000 respondenten voelden zich meer betrokken als collega’s en leidinggevenden vroegen hoe het gaat, zowel privé als zakelijk. Of het nou aan de koffieautomaat, tijdens een lunchwandeling of in een formele vergadering is: persoonlijke contact met professionals zorgt ervoor dat mensen zich gezien én gehoord voelen.

Contact op afstand

Maar hoe doe je dat met professionals die je niet elke dag ziet, maar wel graag betrokken wil houden? Bedrijven met veel freelancers en detacheerders worstelen met die vraag. Yacht ontwikkelde een nieuw systeem – genaamd great conversations - waarin haar 3000 professionals werkzaam voor andere bedrijven door het jaar heen meerdere ‘functioneringsgesprekken’ hebben.

“Omdat je elkaar niet bij de koffieautomaat tegenkomt, zul je op een andere manier persoonlijk contact moeten maken”, vertelt Ansco Dokkum, HR-directeur van het bedrijf. Begin dit jaar ging het beoordelingssysteem op de schop. In model Great Conversations staat de toekomst van de professional centraal: wat zou hij willen over twee jaar en hoe kan Yacht daarbij helpen?

Elk jaar begint iedereen met een gesprek tussen consultant en professional waarin doelen worden gesteld. Vervolgens maakt men zelf afspraken over hoe vaak ze elkaar zien. “Voor ons is het belangrijk dat professionals op een opdracht zitten die bij ze past. Eerder zochten we een professional bij een opdracht, nu is dat andersom.”

De kunst is om veel persoonlijk contact te houden, iets waar volgens Dokkum vanuit de professional een grote behoefte aan is. “Onder de noemer Customer Delight kijken we naar data van medewerkers om te zien welke factoren de meeste impact hebben op de tevredenheid.” Persoonlijke aandacht en ontwikkeling staan daarbij bovenaan.

Persoonlijke aandacht

Skye van Gooswilligen, sinds september 2018 werkzaam via Yacht, drinkt een keer in de zes weken koffie met haar consultant. “Vaak komt hij naar Utrecht, waar ik bij Rijkswaterstaat op opdracht zit. Maar soms spreken we ook bij een Van der Valk af, als dat beter uitkomt.”

Vragen die de revue passeren: Hoe gaat het met werk en met jou? Zijn er dingen waar je tegenaan loopt? Hoe gaat het met je doelstellingen? “Ik vind het soms moeilijk om zelf dingen aan te geven. Doordat je nu persoonlijke aandacht krijgt en elke zes weken ervoor gaat zitten, voelt de drempel lager.”



Dit jaar werkt ze aan adviseren op strategisch vlak, maar ook het organiseren van een kennissessie. “Het voelt voor mij nooit als een tussentijdse beoordeling, omdat m’n consultant niet de hele tijd lijstjes aan het aflopen is.” Dat was bij de oude formule wel het geval, herinnert HR-directeur Dokkum zich. “Het ging vooral om formulieren invullen en afvinken, nu is het een gesprek met persoonlijke aandacht.”

Het persoonlijk contact bevalt zo goed, dat Van Gooswilligen nu ook elke vier weken met haar opdrachtgever een koffiemoment afspreekt. “Het helpt mij om verrassingen te voorkomen en regie te nemen over mijn eigen toekomst.”

Wil je ook klaar zijn voor de toekomst, je blijven ontwikkelen en werken met vakgenoten? In de serie Futurize Yourself in samenwerking met Yacht helpen we je verder bij het realiseren van jouw persoonlijke ambities én het vinden van een opdracht of baan die daarbij past. Lees hier meer over wat Yacht voor je kan betekenen.

Meer weten over de doorlopende gesprekken van Yacht met professionals? Luister de podcast met Ansco Dokkum, HR Directeur Yacht en Tamar Horsting, Arbeidsvoorwaardenspecialist Flex.