“We zoeken iemand die flexibel is en geen 9-tot-5-mentaliteit heeft.”

De meeste mensen weten bij het lezen van dit soort vacatureteksten inmiddels wel dat dit eigenlijk gewoon betekent dat je toekomstige baas wil dat je overwerkt.

Wat veel mensen niet weten, is dat zo’n regel in een vacaturetekst ervoor zorgt dat je meer last hebt van stress als je uiteindelijk de baan krijgt.

Zelfs als je niet overwerkt en niet continu je mail checkt als je thuis op de bank zit, heeft de verwachting van je baas negatieve effecten op je gezondheid. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de Amerikaanse universiteit Virginia Tech.

“De eisen van je werk botsen met die van je privéleven, en dat zorg voor een groot dilemma”, zegt co-auteur van de studie William Becker in een persbericht. “Dat dilemma zorgt ervoor dat je je gespannen voelt, je hebt het gevoel dat je óf je werk, óf je privéleven in gevaar brengt.”

Zelfs de verwachting van bereikbaarheid zorgt dus voor stress.

Ook je relatie lijdt onder werkdruk

Becker kwam daarachter door het gedrag van 142 werknemers met werkweken van minstens 30 uur te analyseren. Ook onderzocht hij het gedrag van hun partners en het effect op de relatie. Wat bleek: beide hadden onder de werkdruk te lijden.

Lees ook op Business Insider

Volgens Becker kunnen werkgevers en werknemers wel het een en ander doen om die negatieve effecten te verminderen. Het zou bijvoorbeeld ideaal zijn als werkgevers de verwachtingen wat temperen, zodat werknemers weten dat ze hun mail ’s avonds niet in de gaten hoeven te houden.

Als dat niet kan, helpt het om tijdschema’s op te stellen voor bereikbaarheid. Op die manier kunnen werknemers ervoor kiezen om iedere avond in ieder geval een paar uur met iets anders bezig te zijn en vervolgens rustig te gaan slapen.

Tot slot moeten werkgevers duidelijk communiceren over hun verwachtingen. “Als je als werkgever verwacht dat je werknemers ’s avonds mails beantwoorden, moet je dat duidelijk in het contract zetten.” Dat zorgt er volgens Becker voor dat werknemers minder gestrest zijn, en dat er meer begrip is bij hun partner.

Heb jij last van stress door je werk? Deze vier tips, uit een ouder artikel van Business Insider, helpen je daar beter mee om te gaan:


1. Ga onderhandelen met je baas

Die stress komt echt niet uit de lucht vallen. Als jij je gespannen voelt, kan dat komen doordat je simpelweg te veel te doen hebt. Een groot takenpakket is een belangrijke veroorzaker van stress. En het is niet jouw verantwoordelijkheid om dat op te lossen – het is aan je baas om een extra collega aan te nemen.

Als jij iedere dag taken A, B, C en D moet afronden en je hebt eigenlijk alleen tijd voor de eerste drie, dan is het tijd om met je baas te gaan praten. Vraag hem of haar bij welke taken de prioriteit ligt. Op die manier hoef jij je daar niet meer druk over te maken.


2. Kijk eens kritisch naar je to do-list

Veel mensen hebben een eindeloze to do-list. Zeker als je ‘m ergens helemaal hebt uitgeschreven, kan die best overweldigend zijn. Maar zodra je je taken gaat sorteren op tijd die je eraan kwijt bent (weinig, medium, veel) en potentiële impact (klein, medium, groot), wordt die lijst opeens een stuk behapbaarder.

Waarschijnlijk komt er taken tevoorschijn die maar weinig tijd vragen, maar die wel een grote impact hebben. Ga daar eerst mee aan de slag – dan krijg je veel gedaan in een korte tijd. En vraag jezelf bij de andere taken af: als ze zoveel tijd vragen en maar weinig opleveren, waarom zou ik me er dan überhaupt druk om maken?


3. Zet je telefoon ‘s avonds en ‘s ochtends uit

Check jij nog even snel je mail voordat je gaat slapen en ververs je je Facebook-timeline zodra je je wekker hebt uitgezet? Het is tijd om daarmee te stoppen. Niemand verwacht van je dat je op dinsdagavond om 23:17 nog een mailtje beantwoordt en ook Facebook zorgt voor onnodige stress.

Het helpt om je telefoon al een uur voordat je gaat slapen uit te zetten en ‘s ochtends een uurtje te wachten met hem weer aanzetten. Zo voorkom je dat het blauwe licht je ‘s avonds wakker houdt, en heb je ‘s ochtends even de tijd om op gang te komen.


4. Blijf uit de buurt van andere gestreste mensen

Mensen zijn sociaal en dat betekent dat we ervan houden om elkaar te spiegelen. Niet alleen op fysiek vlak, maar ook op psychologisch vlak. Dat betekent dat als je veel omgaat met andere gestreste mensen, je daar zelf ook gestrest van wordt.

Het is natuurlijk niet mogelijk om stress op ieder moment van de dag te ontwijken, maar probeer het zo veel mogelijk. En als dat lukt is dat fijn voor je omgeving: als jij rustig bent en het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan spiegelen mensen dat ook weer.

LEES OOK: Deze 3 vragen moet je altijd in het achterhoofd hebben bij sollicitaties, als je een bedrijf succesvoller wilt maken, aldus Amazon’s Jeff Bezos