Telecomaanbieder KPN mag geen hogere kosten doorberekenen dan wettelijk is vastgelegd.

Nederlandse wetgeving waarbij maxima worden vastgesteld aan de tarieven die KPN mag rekenen voor het doorschakelen naar onder andere 0900-nummers, strookt met het EU-recht. Dat stelt een belangrijke adviseur bij het Europees Hof van Justitie donderdag.

Sinds juli 2013 mogen telecomaanbieders aan consumenten die bijvoorbeeld 0900-nummers bellen geen tarieven in rekening brengen die hoger zijn dan tarieven voor het bellen naar plaatsnummers, zoals bijvoorbeeld 020-nummers.

KPN rekende wel hogere tarieven door als de telecomaanbieders van de beller en de gebelde verschillend waren. Dit past in de trend van telecombedrijven om klanten te verleiden zogenoemde alles-in-een-pakketten te nemen.

Voordeel alleen bij combi-pakketten

In het vierde kwartaal van 2014 had 59 procent van de huishoudens een alles-in-eenpakket. Dat was anderhalf jaar geleden nog de helft, meldde marktonderzoeker Telecompaper medio maart.

Voor mobiele telefonie gaan de meeste consumenten nog wel naar een aparte provider. Maar een op de twaalf huishoudens met een alles-in-eenpakket heeft ook een mobiel abonnement bij dezelfde aanbieder lopen. De cijfers van Telecompaper zijn gebaseerd op een onderzoek onder 11.000 consumenten.

Kabelexploitant Ziggo is sinds de fusie met branchegenoot UPC met afstand de grootste aanbieder van alles-ineenpakketten, met een marktaandeel van 57 procent. Daarmee hebben de twee fusiepartners het afgelopen jaar wel licht terrein verloren op KPN en zijn dochterbedrijf Telfort, die nu samen 21 procent van de markt in handen hebben.

De verschuivingen op de telecommarkt zijn evenwel vrij beperkt. Het afgelopen jaar wisselde 8 procent van de alles-in-eenklanten van provider. Een derde van de overstappers koos daarbij voor Telfort. Uit de cijfers blijkt verder dat een grote meerderheid van de klanten (79 procent) geen behoefte heeft om zijn dienstenpakket te wijzigen.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl