Beleggers die geld hebben gestoken in schepen van de Groningse rederij Feederlines moeten rekening houden met een flinke strop.

Dat stelt Het Financieele Dagblad donderdag op basis van een interne brief van directeur Jan van der Laan van 15 april jongstleden. De Groningse rederij Feederlines wilde zelf niet reageren tegenover de krant.

Beleggen in schepen gebeurt vaak via een zogenoemde commanditaire vennootschap (cv), waarbij een schip wordt aangekocht met geld dat particuliere beleggers inleggen, aangevuld met een hypothecaire lening. De particuliere belegger wordt dan de ‘stille vennoot’,  naast de commanditaire vennoot die de feitelijke operatie leidt.

Het idee is dat de inkomsten in de handelsactiviteiten van bijvoorbeeld containerschepen plus een geplande verkoop van een schip na een aantal jaar voor de particuliere beleggers een stevig rendement oplevert.

Aan zo’n scheeps-cv zijn wel de nodige risico’s verbonden, zo ook in het geval van de Groningse rederij Feederlines. Veel scheeps-cv’s die sinds 2006 zijn opgezet, kwamen bij het uitbreken van de mondiale kredietcrisis in de problemen door de krimp van de wereldhandel en lagere huurtarieven.

Scheeps-cv's Feederlines

Veertien scheeps-cv's van Feederlines werden, na overleg met de banken ING en ABN Amro, in 2013 ondergebracht in een herfinancieringsfonds, waarbij beleggers al financiële concessies moesten doen.

Maar uit de brief van Feederlines-directeur Van der Laan blijkt volgens het FD dat deze scheeps-cv's nog altijd niet aan hun aflossingsverplichtingen tegenover de banken kunnen voldoen. "Daar de hypothecaire schuld niet volledig kan worden afgelost met de verkoop van alle schepen resteren er geen middelen om over te gaan tot het terugbetalen van de leningen en/of de inleg."

Simpel gezegd: alles wijst erop dat beleggers in de scheeps-cv's hun geld kwijt zijn, want er is zelfs niet genoeg geld om de banken terug te betalen. De totale schade beloopt in de tientallen miljoenen euro's, stelt het FD op basis van interne documenten van Feederlines.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl