• Augustus is vaak een rustige en minder goede beursmaand, waarbij lage handelsvolumes kunnen leiden tot grotere koersuitslagen.
  • De zomermaanden zijn vaak wel gunstige instapmomenten.
  • De kans op een ‘campingrally’ zoals in 1997 is volgens beursexperts klein.

‘Vrouwen bloot, handel dood’, luidt een bekende beurswijsheid. Het komt er op neer dat als de zomerperiode aanbreekt veel beleggers en beurshandelaren de zon opzoeken en er weinig gebeurt op de beurzen.

Klopt deze slogan? En hoe kun je daar als belegger op anticiperen? Business Insider vroeg twee beleggingsexperts naar hun visie.

“We moeten onderscheid maken tussen het eerste en tweede deel van de zomer”, zegt Jan-Willem Nijkamp, senior vermogensbeheerder bij Fintessa Vermogensbeheer. “Juli is vaak nog een behoorlijk drukke maand, want dan verschijnen de halfjaarcijfers en zijn veel mensen nog niet met vakantie. Maar als het cijferseizoen ten einde loopt, ebt dat weg.”

Augustus verloopt volgens hem meestal vrij rustig en het is ook vaak een van de slechtste beursmaanden van het jaar, in tegenstelling tot juli. “Pas begin september wordt het weer drukker.”

Nijkamp benadrukt wel dat niet zeker is dat we deze zomer hetzelfde patroon gaan zien. “De situatie kan natuurlijk afwijken.”

Remember to come back in September

Royce Tostrams, technisch analist en oprichter van de Tostrams Groep, noemt nog een andere bekende tegeltjeswijsheid: ‘Sell in May and go away, but remember to come back in September’. Dit houdt in dat de beurzen tussen het najaar en mei gemiddeld een stuk beter presteren dan in de overige maanden.

Dit fenomeen ontstond volgens hem ooit toen beleggen nog was weggelegd voor de happy few. “Beleggers van stand trokken zich in de zomer terug in hun buitenverblijven en lieten de beurzen dan even los. Pas in de herfst keerden ze weer terug naar de stad en werd het beleggen weer opgepakt.”

Hierdoor was het in de zomermaanden vaak wat stiller op de beurzen en nam de activiteit in de herfst weer toe. Dit fenomeen lijkt in de huidige tijd ook waarneembaar, meent Tostrams.

Het instapmoment is cruciaal

Volgens de technisch analist is deze beleggerswijsheid is niet helemaal uit de lucht gegrepen. “Statistisch gezien treden er wel degelijk seizoenseffecten op. De timing van het verkoopmoment, in april of juist in mei, maakt niet zoveel uit. Maar het instapmoment is wel cruciaal.”

Maar, anders dan de beurswijsheid suggereert, blijkt uit diverse onderzoeken dat september niet de beste instapmaand is. “Wie nog even wacht en pas op 1 november weer instapt, doet het meestal veel beter”, meent Tostrams.

De technisch analist voegt er wel aan toe dat hier mogelijk een ander effect in besloten ligt, namelijk self-fulfilling prophecy. “Als iedereen verwacht dat het Sell in May-effect daadwerkelijk optreedt, gaan beleggers daar ook op handelen, bijvoorbeeld door wat minder in de maand mei te beleggen en wat meer in de herfst.”

Is het verstandig om conform deze beurswijsheid te handelen en dus voor de zomer aandelen te verkopen en deze later weer terug te kopen? Fintessa Vermogensbeheer doet hier niet aan mee, legt Nijkamp uit. “Beleggen doe je voor de lange termijn. Tussentijdse dips zijn dan minder relevant.”

Wel wijst hij erop dat augustus en september voor vers geld vaak gunstige instapmomenten zijn, omdat de beurs het dan vaak niet zo denderend doet.

Lage handelsvolumes in augustus

Beleggers moeten er rekening mee houden dat de handelsvolumes in augustus laag kunnen zijn. Veel particuliere beleggers zijn dan met vakantie en handelen minder actief.

Hoewel zij maar een relatief kleine groep vormen – 10 tot 20 procent van het totale handelsvolume – mag hun belang volgens Nijkamp niet worden onderschat. “De koers wordt beïnvloed door beleggers die stukken aan- en verkopen. Daar zitten veel particuliere beleggers tussen. Grote partijen, zoals pensioenfondsen, blijven vaak langer op hun stukken zitten.”

Volgens Nijkamp zijn institutionele beleggers in de zomer ook minder actief. “Zij gaan natuurlijk eveneens op vakantie. Hun waarnemers passen vooral op de winkel. Zij nemen liever geen grote besluiten in de zomer en stellen belangrijke vergaderingen dan ook vaak uit tot september.”

Grotere koersuitslagen bij dunne handel

Lage handelsvolumes in de zomermaanden kunnen wel sneller leiden tot grotere koersuitslagen als er iets bijzonders of onverwachts gebeurt, waarschuwt Nijkamp. Daar moeten je als belegger dus rekening mee houden.

Nijkamp wijst er wel op dat een groot deel van de handel door professionele beleggers is geautomatiseerd. “Dat draait in de zomer gewoon door.” Maar omdat softwareprogramma’s vaak reageren op dezelfde indicatoren, zoals de rente, kan het wel plotseling hard gaan met de koersen als die indicatoren boven of onder een bepaald niveau komen.

“Je ziet dan veel reuring, maar na een paar dagen herstellen de koersen zich vaak weer. Dat hebben we afgelopen voorjaar gezien, toen de lange rente in de Verenigde Staten ging stijgen.”

Komt er weer een campingrally?

Een ander fenomeen dat soms in de zomer optreedt is de zogeheten campingrally. Deze term verwijst naar de zomer van 1997, toen de AEX-index in juli een sprong maakte van ruim 14 procent. Beleggers maakten toen massaal gebruik van hun mobiele telefoon om vanaf de camping orders op de beurs te plaatsen.

Kunnen we dit jaar een vergelijkbare rally verwachten? Nijkamp vraagt zich dat af. “Misschien hebben we het mooiste al gehad. Afgelopen februari, maart zagen we een hausse aan nieuwe beleggers. Zij anticipeerden op economisch herstel, door de uitrol van coronavaccins. Maar we zijn inmiddels al maanden verder. Na een rally treedt vaak vermoeidheid op en gaan beleggers winst nemen. Misschien hebben we de piek al achter de rug.”

Ook Tostrams verwacht geen nieuwe campingrally. Volgens hem ontstaat zo’n rally niet door technologische snufjes, zoals apps, mobiele telefoons en beleggingssoftware, maar door emoties en irrationeel handelen. Hij denkt dat een campingrally alleen kan optreden als beleggers zich schuldig maken aan de volgende zaken:

  • bang zijn de boot te missen
  • blind kopen
  • anderen opjutten hetzelfde te doen
  • niet meer rationeel handelen, maar puur op basis van emotie
  • achter andere beleggers aanlopen (de buurman heeft ook aandelen XYZ gekocht en veel winst gemaakt)
  • beleggen met geld dat je eigenlijk niet kan missen (veelal hefboomproducten zoals opties en turbo’s).
  • in paniek handelen.

Zo’n campingrally is volgens Tostrams in essentie hetzelfde als bitcoinmania. “Ook daarbij zijn het vooral psychologische argumenten die beleggers actief maken. Alleen voltrekt een campingrally zich veel geconcentreerde in een of twee maanden. Bitcoinmania speelt zich over een veel langere periode af.”

Cijferseizoen komt eraan

De grote vraag is hoe je als belegger kunt anticiperen op de komende zomermaanden. De blik van Nijkamp is vooral gericht op het nieuwe cijferseizoen, dat volgende week begint. “De cijfers zullen waarschijnlijk heel goed zijn, omdat ze worden vergeleken met het slechte tweede kwartaal van 2020.”

Maar dat betekent niet automatisch dat de koersen ook zullen stijgen, waarschuwt hij. “De verwachtingen zijn hooggespannen. Als de cijfers minder goed zijn dan is ingecalculeerd, kunnen beleggers teleurgesteld reageren. Dit hebben we weleens gezien bij grote techfondsen, die ondanks een winstgroei van 60 procent de koers fors zagen dalen. Het wordt dus spannend.”

Lees meer over beleggen: