De Europese Commissie heeft ingestemd met de koop van een belang van 49 procent door het Arabische Etihad Airways in de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia.

Dat maakte de commissie vrijdag bekend. Er zijn wel voorwaarden verbonden aan de deelneming. Zo moeten Alitalia en Etihad landingsrechten op de luchthaven Fiumicino bij Rome en bij het vliegveld van Belgrado aan een andere partij overdoen.

Monopolie op route Rome-Belgrado

Momenteel zijn Alitalia en Air Serbia, dat voor bijna de helft in handen is van Etihad, de enige maatschappijen die directe vluchten aanbieden tussen Rome en Belgrado. De commissie denkt dat een monopolie op die route tot hogere prijzen en verlies van kwaliteit voor passagiers kan leiden. Daarom zijn de voorwaarden gesteld.

Voor de rest zal de transactie volgens de commissie niet leiden tot zorgen over de concurrentiepositie, vooral vanwege de concurrentiedruk van andere maatschappijen.

Italianen kunnen herstructureren

Eind juni werd bekendgemaakt dat beide maatschappijen overeenstemming hadden bereikt over de deelneming. Dankzij de kapitaalinjectie krijgt Alitalia de tijd om te herstructureren om zo uit de rode cijfers te komen. Met het belang van Etihad in Alitalia is een bedrag van 560 miljoen euro gemoeid.

De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie Air France-KLM bezat vorig jaar nog 25 procent van Alitalia. Dat belang liep terug naar 7 procent, omdat niet werd meegedaan bij een emissie van nieuwe aandelen van het Italiaanse bedrijf.

Air France-KLM is blij

Met de kapitaalinjectie van Etihad loopt dat belang verder terug naar minder dan 1 procent. Air France-KLM heeft aangegeven blij te zijn met de investering van Etihad in Alitalia, omdat daarmee de toekomst van de maatschappij wordt veiliggesteld.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl