• Hoewel de coronacrisis er bij veel bedrijven in heeft gehakt, hebben de meeste bedrijven juist goed geboerd in 2020.
  • Zij zagen hun winsten stijgen, vooral door prijsverhogingen, blijkt uit onderzoek onder een selectie grote en kleine Nederlandse bedrijven.
  • Nederlandse bedrijven laten hun prijzen vaker stijgen dan in de rest van de wereld.

De coronacrisis is niet voor elk bedrijf kommer en kwel. De meeste bedrijven verdienden juist meer in 2020, vooral dankzij prijsverhogingen.

Dat blijkt uit onderzoek onder een selectie grote en kleine Nederlandse bedrijven van strategieadviesbureau Simon-Kucher & Partners waar het Financieele Dagblad over bericht.

Zes op de tien onderzochte bedrijven zeggen hun winstmarges te hebben verbeterd met prijsverhogingen, terwijl meer dan de helft aangeeft meer te verdienen dankzij de crisis.

Negen van de tien bedrijven verwachten ook dit jaar de prijzen op te schroeven, met de inflatie of harder. De prijzen worden in Nederland met 68 procent vaker verhoogd dan in de rest van de wereld.

En het aantal bedrijven dat de prijzen harder laat stijgen dan de inflatie is in Nederland ook groter. Het lijkt erop dat ondernemingen een slaatje weten te slaan uit de crisis, schrijft het FD. Maar stijgende grondstofprijzen kunnen ook een oorzaak zijn van de prijsverhogingen.

De software-industrie, bouw, defensie, groothandel en logistiek zagen hun winsten het meest groeien. Softwarebedrijven hebben het vooral beter gedaan, omdat we sinds de uitbraak van de coronapandemie massaal op afstand zijn gaan werken en digitalisering een vlucht heeft genomen.

Lees meer over inflatie:

Lees ook op Business Insider