Energieprijzen zijn de afgelopen tijd flink gestegen zijn. Dat zal weinigen zijn ontgaan. Maar hoe pakt dat uit voor het bedrijfsleven?

Analisten van ABN AMRO bekeken op basis van geanonimiseerde transactiegegevens van MKB-bedrijven hoe het staat met de ontwikkeling van de energiekosten. Dan blijkt dat er veel verschil is tussen de energierekeningen van ondernemers.

Over het geheel ziet de bank dat ondernemers in oktober 2022 in doorsnee 20 procent meer kwijt waren aan energie dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het gaat hierbij om de mediane meting, ofwel de middelste meting van een reeks. De gemiddelde stijging van de energiekosten ligt met een plus van 45 procent nog een stuk hoger. Het stevige verschil met de mediaan suggereert dat er enkele uitschieters zijn die het gemiddeld fors omhoog trekken.

De verschillen tussen de bedrijven nemen toe. Waar voorheen de stijging en daling van energielasten voor veel MKB-bedrijven vergelijkbaar was, ligt dat nu verder uit elkaar dan ooit, stellen analisten van ABN AMRO.

ABN Amro

Een kanttekening bij het onderzoek is dat alleen is gekeken naar de verandering van termijnbedragen. De jaarlijkse eindafrekening is buiten beschouwing gelaten. De data houden dus geen rekening met ondernemers die hun maandbedrag hebben verlaagd en geconfronteerd worden met een forse eindafrekening.

Topmanagers zien door hoge energiekosten druk op de marges

Bij topmanagers van grotere bedrijven is de energierekening ook een punt van zorg. ING publiceerde woensdag een onderzoek over de energielasten voor grotere (beursgenoteerde) bedrijven in Nederland. Analisten hielden een peiling onder topmanagers van 148 bedrijven.

De topmanagers maken zich vooral zorgen om winstmarges. Die komen flink onder druk te staan door de hogere kosten waar de bedrijven mee te maken krijgen. Bijna twee derde van de managers ziet zich genoodzaakt de stijgende energiekosten, maar ook andere kostenstijgingen, deels of geheel door te berekenen aan klanten. Dat zou kunnen zorgen voor nog meer prijsstijgingen voor consumenten.

Daarnaast lijken de ondervraagde managers zich door de energieprijzen meer bezig te houden met verduurzaming van het bedrijf. Ruim driekwart van de respondenten zegt het komende jaar te gaan initiatieven voor verduurzaming te willen versnellen. Daarbij wordt ook energie-efficiëntie vaak meegenomen.

Wat betreft de economische ontwikkeling rekent de meerderheid van de topmanagers op een korte recessie voor Nederland in 2023. De verwachting is dat die één tot twee kwartalen duurt. Het is dan ook niet gek van vrijwel alle ondervraagden (81 procent) voorzichtig optimistisch blijft over 2023.

LEES OOK: Werkgevers kunnen inflatie niet zomaar doorbereken bij loonsverhoging: maatwerk hard nodig, volgens werkgeversclub