ANALYSE – Een succesvolle exit is de droom van iedere ondernemer. Daarbij zijn twee succesfactoren zeer bepalend: hoe voorspelbaar is de omzet? En hoe complex is het bedrijf? Bij dat laatste is een sleutelvraag of de onderneming schaalbaar is, waardoor er snel (internationale) stappen gemaakt kunnen worden.

Investeerders of potentiële kopers plaatsen bedrijven graag in hokjes. Daarbij gebruiken ze een viertal kwadranten, gebaseerd op terugkerende omzet en complexiteit.

In het ideale geval heeft een bedrijf veel terugkerende omzet en een lage complexiteit. Denk aan softwarebedrijven als AFAS, Slack en SalesForce. Ook fintechbedrijven Adyen (online betalingen), TransIP (webhosting) en Goodhabitz (onderwijscentrum) zitten in dit ideale kwadrant.

Aan de andere kant zijn ook bedrijven met een hoge complexiteit en veel terugkerende omzet gewild bij investeerders. Bijvoorbeeld het Eindhovense technologiebedrijf ASML, dat al jaren een leidende rol heeft op de markt voor machines waarmee computerchips worden gemaakt.

Aantrekkelijke overname-kandidaat: voorspelbare omzet altijd een pluspunt

Zit je bedrijf in het kwadrant van hoge complexiteit en een lage mate van voorspelbare omzet? Houd dan je businessmodel nog eens tegen het licht. Ook in het vak van lage complexiteit en weinig terugkerende omzet moet je jezelf achter de oren krabben.

Het is niet voor niets dat veel traditionele retailers inmiddels zijn verdwenen, zoals kledingwinkels en speelgoedwinkels. In de huidige (internet)economie is het retail businessmodel gewoonweg te complex geworden om eenvoudig rendabel te houden.

Kortom, als je de waarde van je bedrijf wilt maximaliseren, bieden de onderstaande tips een goed houvast:

Lees ook op Business Insider

  • Verzin een businessmodel waarbij de terugkerende omzet hoog is.
  • Denk na over manieren om de complexiteit van je businessmodel zo laag mogelijk te houden. Lukt dat niet, zorg er dan voor dat je een leidende positie weet te pakken die je concurrenten moeilijk kunnen evenaren
  • Zorg voor stickiness in je businessmodel. Klanten die blijven plakken, verhogen de terugkerende omzet nog verder.

Bedrijven die praten over omzet van klanten die maandelijks of jaarlijks producten of diensten afnemen, hebben een verdienmodel ontwikkeld waarbij de inkomsten dagelijks groeien. Ze werken met abonnementen of licenties. De mate van herhalende omzet is bij deze bedrijven HOOG. Is de complexiteit van die bedrijven ook nog eens LAAG, dan hebben ze een gouden combinatie te pakken.

Lees de hele analyse op overnameplatform Brookz over de succesfactoren voor verkoop van een bedrijf »