Met de introductie van de volledig elektrische Zoe ging Renault in 2012 direct de concurrentie aan met de Nissan Leaf. Na een paar jaar wist Renault zelfs de uiterst succesvolle Nissan Leaf voorbij te streven als best verkochte elektrische auto.

Beide modellen wisselen nu stuivertje. De Franse autoproducent had dan ook een slim nieuwigheidje bedacht om de verkoop te stuwen: je kunt de Zoe ook kopen via een constructie waarbij je de accu huurt.

Door de aanschaf van een auto met batterijhuur komt de aanschafprijs van de wagen een flink stuk lager uit, maar is het ook voordeliger? Uiteindelijk moet je natuurlijk wel steeds de huurprijs van het batterijpakket betalen. Om te zien wanneer het goedkoper is om het batterijpakket er bij te kopen, zul je even aan het rekenen moeten slaan.

De Zoe-accu’s kosten een kleine 8.000 euro

Op de site van Renault zien we een vanafprijs van 32.940 voor de Zoe. Wil je meer dan deze ‘Life’-versie dan zijn er nog twee andere typen. Daarvan is de ‘Icon’ met een vanafprijs van 35.940 euro het duurst. Daarvoor krijg je dan bijvoorbeeld wel een Handsfree Card om je Zoe te openen en te starten zonder sleutel, een regen- en lichtsensor en parkeersensoren achter met achteruitrijcamera.

Voor het rekenwerk maken die verschillen weinig uit: het accupakket staat ongeacht het model voor een waarde van 7.900 euro in de boeken. Als je voor de huuroptie kiest dan betaal je dat bedrag dus niet bij de aanschaf. Maar daarna betaal je uiteraard wel voor de huur van de batterij.

Hoeveel je accuhuur kost, hangt af van het aantal gereden kilometers. Een gemiddelde personenauto legt volgens de laatste cijfers van het CBS 13.000 kilometer per jaar af. Met een beetje woon-werkverkeer kom je daarmee wel uit op het maximumbedrag van 119 euro per maand. Er zit ook nog een addertje onder het gras: de batterij moet apart verzekerd worden voor 9,35 euro per maand. Dat maakt dat de maandelijkse kosten op 128,35 euro uitkomen.

Met een huurbedrag van 1540,20 per jaar kun je dus ruim vijf jaar rijden voordat huren duurder is dan een gekochte accu. Echt interessant wordt het natuurlijk wanneer je niet zoveel op pad hoeft: met het laagste huurbedrag kun je bijna 8,5 jaar rijden voor het bedrag dat de accu je had gekost als je hem had gekocht.

We hebben dit inzichtelijk gemaakt in de onderstaande grafiek. Schuif met de cursor over de lijnen om te zien hoe duur de Renault Zoe met een huuraccu wordt in 10 jaar, ten opzichte van een gekochte accu.

Bij de bijtelling reken je altijd je accu mee

Groot voordeel van geheel elektrische auto's is de lage bijtelling. Sinds de veranderingen in 2017 zijn wagens als de Leaf en Zoe de enige auto's waarvoor het lage tarief van 4% geldt. Hoeveel je dat scheelt ten opzichte van een benzine-auto? Daarvoor heeft Renault een simpele rekentool beschikbaar gesteld. Let wel: ook bij het huren van de accu betaal je gewoon bijtelling over dat bedrag. Ondanks het lagere aankoopbedrag moet je dus nog een kleine 8.000 euro bij de waarde optellen om je bijtelling goed te berekenen.

Een duidelijke vanafprijs voor de Zoe is niet altijd het sterkste punt geweest van Renault. Direct na de introductie werd de prijs van de auto exclusief batterijpakket groot aangegeven, waardoor consumenten nogal eens op het verkeerde been werden gezet.

Renault werd op de vingers getikt door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vanwege de onduidelijke prijsopgaaf. Producenten zijn namelijk verplicht alle kosten die je moet maken voordat je met je auto weg kunt rijden in de prijs op te nemen. Renault was blijkbaar van mening dat de energievoorziening daar niet bij hoorde.

Na de reprimande van de ACM geeft Renault nu wel duidelijk aan hoeveel een wagen standaard kost. Het gevolg is wel dat je nu soms iets verder moet zoeken om de prijs van de auto met batterijhuur te vinden. Hoewel dat ook kan liggen aan het feit dat het huurprincipe verder weinig navolging heeft gekregen. Nissan volgde wel met het Leaf Flex-concept, maar dat is uiteindelijk ook weer van de site van de autobouwer verdwenen.

Huren van je accu is lang niet zo gek als het klinkt en het neemt een belangrijke zorg weg. Dat je break-even speelt ten opzichte van accu-koop bij een afschrijving van 5 jaar zal het echter niet populairder maken. Tel daarbij op dat je wel gewoon bijtelling moet betalen over alles waarmee je de dealer uitrijdt en het maakt dat je snel geneigd bent voor kopen te kiezen. Misschien dat het huren van de accu bij Renault daarom nu het eerste jaar gratis is.

Lees meer over elektrisch rijden: