Op het moment dat je een goed idee tot vinding hebt gebracht en over het intellectueel eigendom ervan beschikt, bestaan er verschillende manieren om dit octrooi te verzilveren. Z24-columnist en oprichter van de Ondernemingsplannenfabriek Bas Bakkenes licht ze toe.

1) Zelf op de markt brengen

Zelfstandige marktintroductie vereist kapitaal, doorzettingsvermogen en marketingvaardigheden. Op het moment dat je hierover beschikt, is dit de meest avontuurlijke methode om een vinding op de markt te brengen. Het nadeel van deze methode is echter de lange doorlooptijd met het risico dat in de tussentijd een betere vinding op de markt wordt gebracht.

2) Licentieverkoop

Als je vooral snelheid wilt maken, kun je een bestaande marktpartij benaderen die baat heeft bij het gebruik van jouw vinding. Omdat marktleiders vaak last hebben van het “not invented here syndroom” maak je vaak bij kleinere ondernemingen iets meer kans.

Je kunt daarbij ook het octrooiregister raadplegen om te bekijken welke ondernemingen soortgelijke octrooien in bezit hebben en mogelijk ook geïnteresseerd zijn in jouw vinding.

Door jouw octrooi zelf via een online databank aan te bieden, kun je er ook voor zorgen dat andere partijen jouw kunnen vinden.

Wanneer je overeenkomt dat een partij jouw vinding mag gebruiken, is de gebruikelijke vergoeding hiervoor ongeveer 5 procent van de omzet. Let er bij het opstellen van een licentieovereenkomst op dat er een minimaal productieaantal wordt vermeld en dat eventuele kosten van inbreuk voor rekening van de licentienemer komen.

Je kunt de zoektocht naar een licentienemer ook uitbesteden aan een kennismakelaar. Zij brengen de markt voor je in kaart en gaan de onderhandelingen aan met de licentienemer. Deze partijen rekenen voor hun diensten gemiddeld 15 procent over de licentie-inkomsten.

3) Wachten op inbreuk

Een minder chique methode is te wachten totdat iemand inbreuk maakt op jouw octrooirechten. Zodra dit gebeurt, kun je van diegene een schadevergoeding of een licentie fee eisen. Andersom kan dit natuurlijk ook gebeuren. Zorg er daarom altijd voor dat alle octrooirechten in een BV zijn ondergebracht; dit voorkomt onbetaalbare claims op persoonlijke titel.

Lees ook

Bas Bakkenes: dit moet je weten over crowdfunding

Een ondernemingsplan, waarom eigenlijk?

Bas Bakkenes is bedrijfseconoom en eigenaar van de Ondernemingsplannenfabriek. De Ondernemingsplannenfabriek helpt ondernemers bij het schrijven en beoordelen van hun ondernemingsplan.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl