Veel ondernemers verzuimen hun merknaam te beschermen, omdat ze bijvoorbeeld ten onrechte denken dat de inschrijving bij de Kamer van Koophandel voldoet. Bas Bakkenes van de ondernemingsplannenfabriek legt uit wat je wel moet doen.

Starters moeten aan veel zaken denken: wat wordt je product of dienst? Wie is je doelgroep? Werk je (eerst) vanuit huis of wil je gelijk een kantoor? Maar één van de belangrijkste zaken is natuurlijk je naam.

Heb je eindelijk een pakkende bedrijfsnaam, dan wil je die natuurlijk beschermen. Veel starters maken de fout te denken dat je je bedrijfsnaam beschermt door de inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

De inschrijving beschermt weliswaar je handelsnaam, maar niet je merknaam. Wanneer je je handelsnaam gebruikt om bijvoorbeeld reclame te maken (via een website, sociale media of alleen al in je logo) dan heb je in feite ook een merknaam. Deze is echter nog onbeschermd.

Jouw merk kun je beschermen door jouw merknaam (en/of logo) in te schrijven bij het Merkenregister van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Daarmee verwerf je het officiële merkrecht. Met deze registratie kun je bijvoorbeeld stappen ondernemen tegen iemand die jouw merk gebruikt of misbruikt.

40 procent ondernemers heeft merknamen niet beschermd

Een onderzoek onder het KvK Ondernemerspanel wijst uit dat 62 procent van de ondernemers één of meerdere namen gebruikt om zijn producten en/of diensten aan te bieden. Ruim een kwart heeft deze naam beschermd, maar ruim vier op de tien ondernemers hebben dit niet gedaan en drie op de tien ondernemers kunnen niet met zekerheid zeggen of dit het geval is.

Tachtig procent van de ondernemers gebruikt een logo. Van deze groep heeft driekwart dit logo niet als merk beschermd.

Lees ook op Business Insider

Wat je kunt beschermen, wat niet

Alle tekens die een product of dienst kunnen onderscheiden, kunnen een merk zijn. Bijvoorbeeld een woord, logo, vorm of kleur, maar ook een klank. Aan een inschrijving zijn echter wel voorwaarden verbonden.

Een teken dat niet onderscheidend is, is volgens het Benelux-verdrag geen merk. Dat kan zijn als het teken beschrijvend is. Dit is het geval wanneer (kenmerken van) het product of de dienst waarvoor het is aangevraagd, worden beschreven of wanneer het teken het product of dienst aanprijst. Een simpel voorbeeld: ‘Het Reismagazine’ voor een tijdschrift over reizen.

Ook als het teken geen onderscheidend vermogen heeft of misleidend is, wordt het merk niet ingeschreven in het register. Een logo van sokken wordt niet geregistreerd voor een broekenmerk. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat een officieel embleem, vlag of wapen niet gebruikt mag worden en het gebruik van algemene vormen ook een probleem op kunnen leveren. De vorm van een televisie wordt door de consument eerder gezien als model dan als een vormmerk, aldus de BBIE. Tot slot mag het merk uiteraard niet in strijd zijn met de openbare orde.

Voldoe je aan bovenstaande eisen? Gefeliciteerd, dan kun je je merk inschrijven in het merkenregister. Een registratie kost 240 euro. Je krijgt direct na inschrijving je officiële registratiebewijs en je mag dan ook het ®-teken gebruiken. En, je staat in je recht als iemand jouw naam gebruikt.

Bas Bakkenes is bedrijfseconoom en eigenaar van de Ondernemingsplannenfabriek. De Ondernemingsplannenfabriek helpt ondernemers bij het schrijven en beoordelen van hun ondernemingsplan.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl