Het Amsterdamse avocadorestaurant The Avocado Show lanceert avocadofriet die andere restaurants op hun menukaart kunnen zetten als gezonder alternatief voor patat.
Dat maakt de jonge keten-in-wording bekend op de horecabeurs Horecava in Amsterdam. De avocado’s zijn voorzien een krokant laagje paneermeel en zijn na een paar minuutjes in het vet klaar.
Het restaurant gaat voor de friet samenwerken met Salud, een groothandel in avocadoproducten en bijgerechten uit Latijns-Amerikaanse keukens zoals tortilla’s.
Ondernemer Ron Simpson van The Avocado Show roemt de frieten als zijnde ‘snacktaculair’ en raadt andere restaurants aan om ‘mee te liften op wat wij doen’, zo zegt hij tegen horecavakblad Misset Horeca. Het idee achter de avocadofriet is simpel: Simpson wil de liefhebbers van avocado en friet iets nieuws bieden en tegelijkertijd die ‘fanbases’ samenvoegen.
De krokante avocadootjes zijn volgens de initiatiefnemer van Europa’s eerste avocadorestaurant ‘erg lekker met een mango- of truffeldip’. In zijn eigen restaurant zette Simpson de friet niet op de kaart, maar het personeel peilde wel bij elke klant of die het wilde uitproberen. 48 procent van de gasten zij ‘ja’.
Mede op basis daarvan vermoedt Simpson dat de avocadofriet ook elders kan werken. Bijvoorbeeld als vervanger van de standaard portie patat die bij veel restaurants in Nederland steevast op tafel komt.
The Avocado Show is het eerste restaurant van zijn soort in Europa - in de VS bestonden er al langer vergelijkbare concepten. Na opening van de eerste locatie in Amsterdam in 2017 is het restaurant nu een keten-in-wording met nieuwe filialen in Rotterdam en Brussel. Met een investering op zak wil het nu uitbreiden naar meer landen.