• De autoverkopen lagen in september 16,9 procent lager dan in dezelfde maand vorig jaar.
  • Vooral Tesla heeft het zwaar. Het merk verkocht dit jaar 57,5 procent minder auto’s dan in dezelfde periode in 2020.
  • De leveringsproblemen door de aanhoudende chiptekorten worden steeds groter.

Economen van ABN AMRO lieten eerder deze week nog weten dat de autobranche in Nederland langzaam herstelt avn de coronacrisis. In het rapport van de bank stond dat vooral de verkoop van nieuwe auto’s achterblijft. Het herstel zit hem dan ook meer in de verkoop van occasions. De tweedehands auto’s zijn niet aan te slepen en zijn daardoor duurder dan ooit.

De conclusie van ABN AMRO komt overeen met de cijfers die onderzoeksbureau Aumacon en de BOVAG vrijdag publiceerde. Daarin zien we namelijk dat er in september 16,9 procent minder nieuwe auto’s zijn geregistreerd dan in dezelfde periode vorig jaar. Er werden in totaal 24.663 nieuwe vierwielers op kenteken gezet. Vorig jaar waren dat er nog 29.305.

Vanaf 1 januari tot nu werden er in Nederland 235.977 nieuwe auto’s verkocht. Vorig jaar waren dat er 248.206. Een daling van 4,9 procent. En omdat de cijfers er zo mager uitzien en de chiptekorten voorlopig hun grip op de branche nog niet loslaten, is de jaarprognose omlaag bijgesteld.

Eerder verwachtte Aumacon dat er 350.000 auto’s verkocht zouden worden in 2021, nu denkt het bedrijf dat het er eerder 335.000 zullen worden.

Kia wint van Volkswagen

Het zat er dit jaar al aan te komen dat Volkswagen van zijn toppositie gestoten zou worden. Het Duitse concern heeft flink last van de tekorten aan halfgeleiders. Kia heeft daar minder last van omdat het veel in eigen productie heeft. Daarom neemt het voor het eerst sinds 2005 de toppositie van Volkswagen over. Het Zuid-Koreaanse merk verkocht 2.464 vierwielers in september, tegenover de 2.137 stuks die Volkswagen wist te slijten.

Top 5 merken in Nederland van 1 januari tot 1 oktober 2021

  1. Kia met 9,36 procent marktaandeel (22.076 verkochte auto’s)
  2. Volkswagen met 9,16 procent marktaandeel (21.604 verkochte auto’s)
  3. Toyota met 7,39 procent marktaandeel (17.436 verkochte auto’s)
  4. Skoda met 6,57 procent marktaandeel (15.512 verkochte auto’s)
  5. Peugeot met 6,47 procent marktaandeel (15.256 verkochte auto’s)

De meest geregistreerde merken in september 2021

  1. KIA met 10 procent marktaandeel (2.464 verkochte auto’s)
  2. Volkswagen met 8,7 procent marktaandeel (2.137 verkochte auto’s)
  3. Toyota met 8,3 procent marktaandeel (2.054 verkochte auto’s)
  4. BMW met 6,3 procent marktaandeel (1.555 verkochte auto’s)
  5. Ford met 6,2 procent marktaandeel (1.521 verkochte auto’s)

De meest geregistreerde modellen in september 2021

  1. KIA Niro met 4,3 procent marktaandeel (1.061 verkochte auto’s)
  2. Ford Focus met 3,1 procent marktaandeel (760 verkochte auto’s)
  3. KIA Picanto met 2,6 procent marktaandeel (630 verkochte auto’s)
  4. Volkswagen Polo met 2,5 procent marktaandeel (621 verkochte auto’s)
  5. Skoda Enyaq met 2,3 procent marktaandeel (575 verkochte auto’s)

September zag ook een nieuwkomer in de markt: Lynk And Co. Het van Volvo afkomstige merk deed goede zaken in de eerste maand, want het zette 1.241 vierwielers op kenteken. Daarmee kan het dit jaar al bijna tippen aan Porsche (1.509 auto’s) en Tesla (1.961 auto’s). Ook doet het het beter dan een ander van Volvo afkomstig merk: Polestar. De fabrikant van geëlektrificeerde auto’s verkocht dit jaar 782 voertuigen.

Luxemerken boeken records

Ook opvallend is dat de luxemerken zoals Bentley, Ferrari, Lamborghini en Rolls-Royce geen last hebben van de dip in de verkoopcijfers. Zij doen juist betere zaken dat vorig jaar. Vooral Rolls-Royce mag niet klagen met een toename van 160 procent tegenover vorig jaar.

Bentley en Aston Martin lieten eerder al weten dat ze recordcijfers in de boeken konden zetten. Aston Martin verkocht nooit eerder zoveel auto’s op jaarbasis en Bentley brak het record voor een jaaromzet al in de eerste helft van dit jaar.

Ook BMW lijkt goede zaken te doen. De Duitse automaker heeft de winstverwachting naar boven bijgesteld. “Hoewel de beperkingen op de levering van halfgeleiders naar verwachting een verdere impact zullen hebben op de productie en leveringen aan klanten in de komende maanden, verwacht BMW dat de aanhoudende positieve prijseffecten voor zowel nieuwe als tweedehandsauto’s deze negatieve effecten op de verkoopvolumes in het lopende boekjaar zullen overcompenseren,” aldus BMW.

LEES OOK: Dit is de impact van chiptekorten op de levering van jouw nieuwe auto – zo lang laten de 7 meest verkochte merken in Nederland je wachten