Het autojaar 2016 wordt voor de branche wellicht toch niet zo’n domper als verwacht.

Ja, de nieuwverkopen zullen flink lager uitvallen door de strengere regels voor de bijtelling, het percentage van de cataloguswaarde dat zakelijke rijders bij hun bruto-inkomen moeten optellen als vergoeding voor het privégebruik van de auto.

Maar de verkoop van occasions blijft doorgroeien. In de eerste negen maanden van dit jaar verkochten Nederlandse autobedrijven ruim 5 procent meer tweedehands auto’s dan in dezelfde periode vorig jaar.

De grotere vraag zorgde voor een prijsstijging van 7 procent in het derde kwartaal, blijkt uit de Marktmonitor van AutoScout24.

“Het is opvallend dat de gemiddelde prijs het afgelopen kwartaal weer sterk is gestegen. Die trend blijft zich doorzetten en er lijkt nog geen einde aan te komen”, aldus algemeen directeur Jurgen Vugts van de online marktplaats voor tweedehands auto’s.

q3-automarkt-monitor

Vooral kleine auto’s als de Renault Twingo, Toyota Aygo, Volkswagen Up! en Citroën C1 doen het goed. Grote gezinsauto's als de Renault Scénic, Peugeot 308 sw, Ford Focus wagon en Opel Zafira zijn juist minder in trek.

"Het is zeker niet zo dat het kopen van een auto uit is", concludeerde het economische bureau van ABN Amro vorige week in een rapport. "Het wagenpark zal ook dit jaar circa 1 procent groeien. De auto die we kopen is echter steeds vaker een occasion."

Daardoor ontstaat een nieuw probleem: er dreigt een tekort aan tweedehands auto’s op de Nederlandse markt. Autodealers kijken daarom vaker over de grens voor occasions, met name in Frankrijk en Duitsland. De import van personenauto’s is in het derde kwartaal met ruim 18 procent toegenomen, volgens VWE. Populairste modellen zijn de Volkswagen Golf en Polo.

Autobranche is een krimpsector

Kortom, de vraag naar tweedehands auto's neemt toe en de gemiddelde verkoopprijs stijgt. Dat is goed nieuws voor autodealers: hun omzet neemt nu al vier kwartalen op rij toe. Dat is terug te zien in de faillissementen, die in 2016 voor het tweede jaar op rij met ongeveer 25 procent zullen dalen.

Maar de autobranche komt van ver: de crisis heeft er snoeihard ingehakt. De omzet van dealers en garagebedrijven lag in het tweede kwartaal van dit jaar nog altijd 17 procent lager dan in april, mei en juni van 2008.

Er zijn structurele problemen die de sector op de lange termijn parten spelen, stelt ABN Amro. De grote vraag naar occasions kan de aanzienlijke daling van de nieuwverkopen maar deels compenseren. Ook de vraag naar onderhoud en reparatie daalt al jaren, want auto's gaan langer mee en consumenten rijden minder kilometers. Daardoor hebben schadebedrijven minder werk. En dan is er nog de concurrentie van online marktplaatsen.

De conclusie van macro-econoom Theo de Kort van het economische bureau van ABN liegt er dan ook niet om: "Het is toch een beetje een krimpende sector aan het worden", zei hij tegen De Telegraaf. "De sector heeft nog steeds te maken met overcapaciteit en kleine marges."

LEES OOK: Auto van de zaak of privé? Dit moet je weten