Kun je in 2019 fiscaal voordelig, duurzaam, zakelijk rijden? Gelukkig wel. Ga dan voor elektrisch óf waterstof, dat helemaal door de overheid wordt omarmd.

Eerst maar even het slechte nieuws: elektrische auto’s van 50.000 euro en meer schuiven in 2019 automatisch naar het reguliere bijtellingstarief van 22 procent. Echter wordt lokaal uitstootvrij rijden nog wel aangemoedigd door de fiscus met een fidele bijtelling van 4 procent.

Het goede nieuws: trendmerken als Kia springen daar handig op in. Zo komt het merk met de gloednieuwe e-Niro, die met een prijs van 42.510 euro strategisch is gepositioneerd. Het bereik van deze Koreaan is overigens 455 kilometer, dat zijn Tesla-achtige waarden, alleen dan voor de helft van de aanschafprijs. En zakelijk tel je met de e-Niro vanaf 53 euro per maand bij.

Mogelijk nog voordeliger is het elektrische neefje de Soul EV, de e-Soul, die recent op de autoshow in Los Angeles werd gepresenteerd. Hij kent dezelfde aandrijflijn als de e-Niro en toont spierballen met 204 PK. In de loop van dit jaar komt hij naar Europa.

Investeringsaftrek

Overigens is het niet toevallig dat dit Koreaanse merk voorop loopt in het segment van betaalbare elektrische auto’s. Het thuisland zet al jaren sterk in op deze duurzame energiewissel. Het Koreaanse LG is bijvoorbeeld de grootste producent van batterijen – toch het cruciaalste onderdeel van een EV-auto – ter wereld.

Voertuigen met nul uitstoot, zoals de bovengenoemde modellen, komen bovendien nog steeds in aanmerking voor een Milieu-investeringsaftrek van 36 procent. Over 50.000 euro is dat dan zo’n 18.000 euro. Niet verkeerd.

Lees ook op Business Insider

Toch wordt zakelijk rijden volgend jaar over de gehele linie aanzienlijk duurder. Het wagenpark dat loopt op fossiele brandstoffen, krijgt namelijk te maken met een verhoging van de belastingen op de CO2-uitstoot. Niet alleen scherpt de overheid de CO2-normen hier en daar met wat doorslaggevende grammetjes aan, ook de aangepaste en strengere internationaal gebruikte CO2-meetmethode wordt in de loop van 2019 steeds meer van kracht.

Hogere BPM

Deze mondiale meetprocedure heet officieel WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) en test voertuigen nu volgens meer realistischer normen, dan bij het voormalige tamelijk theoretische meetsysteem (NEDC), dat nog dateerde uit de jaren tachtig.

Gevolg is dat bijna alle modellen door de bijgestelde metingen nu opeens hogere emissiewaarden hebben en dat is van invloed op de BPM, die rechtstreeks is gekoppeld aan de CO2-uitstoot. Uiteraard werkt dit ook door op het bijtellingsbedrag.

Ook hier heeft Kia een antwoord op gevonden: door schonere motoren te introduceren die nog steeds krachtig zijn, maar vooral ook zuiniger en efficiënter. Dit geldt bijvoorbeeld voor de Optima. Hierdoor kan voor de consument een significante BPM-stijging voorkomen worden.

Waterstof

Dieselrijders worden in 2019 verder met een extra zogeheten fijnstofheffing van 15 procent over de wegenbelasting (inclusief de provinciale opcenten) geconfronteerd, als hun voertuig meer dan 5 mg fijnstof per kilometer uitstoot.  Tel daar alle commotie rond sjoemeldiesels en milieuzones in steden bij op, en je begrijpt dat het omslagpunt naar schonere manieren van autorijden steeds dichterbij komt.

Aan de andere kant van het energiespectrum vinden we waterstof, dat aan een gestage en zekere opmars bezig is. Auto’s die hier op rijden, genieten per definitie de 4 procent bijtelling, óngeacht de catalogusprijs. In het kader van milieubeleid is dat logisch, want het enige dat zo’n voertuig met brandstofcel uitstoot is water.

Kia is één van de koplopers. Het merk heeft op dit moment nog geen bestelbare waterstofauto’s, maar een nieuw ontwikkeld model moet in 2020 op de markt komen. Met deze geplande lancering loopt Kia voor op veel concurrenten. Tegen die tijd zullen er verspreid over heel Nederland, van Delfzijl tot Breda en van Schiphol tot Helmond, minimaal 15 waterstoftankstations zijn.

Dit is het tweede artikel uit de serie Duurzaam zakelijk rijden, mogelijk gemaakt door Kia. Kia is inmiddels uitgegroeid tot één van de vijf meest succesvolle automerken in Nederland, met bestsellers zoals de Kia Picanto, Rio, Niro en Sportage. Dankzij de unieke 7 jaar garantie en de geheel of gedeeltelijk elektrische uitvoeringen van diverse modellen, is het merk ook niet meer weg te denken uit het leven van de Nederlandse duurzame zakelijk rijder.