Autobouwers maken onze heilige koeien steeds beter en beter. De veiligheid neemt toe, de zuinigheid ook en elektrische auto’s kunnen steeds verder rijden op een volle accu.

Toch zien we een hele parade aan slecht bedachte of totaal overbodige eigenschappen in nieuwe wagens.

De markt voor auto’s groeit hard qua concurrentie en elk merk moet foefjes bedenken om zich te onderscheiden van de concurrentie. Wat vroeger een luxezaak was – neem parkeercamera’s of stoelverwarming – kom je nu ook tegen in een compacte Toyota Yaris.

Laten we helder zijn: veel nieuwe toevoegingen aan onze auto’s zijn erg handig en gebruiksvriendelijk. Neem de entertainmentsystemen met bluetooth en usb-toegang of de automatisch sluitende achterklep. Cruisecontrol en waarschuwingssystemen werken ook zeer prettig en maken auto’s stukken veiliger.

Niettemin bestaan er een aantal twijfelachtige innovaties. De één is vrij nutteloos vanwege het gebrekkige interieur, andere hebben meer van doen met té snel willen innoveren.


1. Entertainmentsystemen in de achterstoelen

Een achterscherm in een Honda-SUV. Foto: Hollis Johnson/Business Insider

In de jaren negentig en 2000 waren schermen achterin de rage om kinderen tijdens lange ritten zoet te houden. Nu tablets en smartphones - al dan niet met mobiel internet - die functie overgenomen hebben, is het nut van deze vaste schermen discutabel.


2. Schakelflippers

In deze Toyota Camry XSE6 zitten twee flippers achter het stuurwiel, waarmee je kunt schakelen. Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Schakelflippers zijn heel gaaf in een sportwagen. Ze stellen de chauffeur (of moeten we zeggen: coureur) in staat om te schakelen zonder z'n handen van het stuur af te halen. In een McLaren 720S, Ferrari 488 of Porsche 911 zijn ze bijna onontbeerlijk om goed de bochten door te komen. Op een Toyota Camry-stationwagon of een SUV zijn ze aanzienlijk minder noodzakelijk.


3. Een derde rij stoelen in een compacte crossover

Een opengewerkt aanzicht van de Volkswagen Tiguan. Foto: VW

Kleinere, zogeheten 'crossovers' doen het goed momenteel. Deze kleine SUV's ogen stukken bescheidener dan een BMW X5 of 6 en laten zich ook iets simpeler inparkeren. Elk automerk heeft al een crossover op de markt gebracht, denk aan de T-Roc en Tiguan van Volkswagen of de XC40 van Volvo.

Om zichzelf te onderscheiden, kiezen sommige autobouwers ervoor om een derde rij stoelen toe te voegen aan de juist compact bedoelde crossover. Volkswagen probeerde dat met de Tiguan. Maar zoals op het beeld boven te zien is, kunnen er echt alleen kinderen tot een jaar of 6 op die stoeltjes zitten. Zelfs dan moet je wellicht nog de stoelen van de middenpassagiers vooruitschuiven.


4. Integratie met sociale media in het entertainmentsysteem

Foto: Hollis Johnson

Veel consumenten communiceren met hun vrienden en bekenden via Facebook, Instagram en Twitter. Verwonderlijk is het dan ook niet dat autobedrijven hebben geprobeerde om de sociale media te integreren in hun producten, zeker nu veel entertainmentsystemen aan boord van auto's op elkaar lijken. Maar om eerlijk te zijn, wie heeft er behoefte aan tweeten terwijl-ie achter het stuur zit? Juist.


5. Head-up displays

Foto: Audi

Het ziet er cool en scifi uit: het zogeheten head-up display dat informatie op de voorruit projecteert. Daardoor hoef je niet meer omlaag te kijken naar het dashboard om bijvoorbeeld te zien hoe hard je rijdt.

Wat begon bij luxewagens, vind je nu terug op instapmodellen van Hyundai. Het nut laat echter te wensen over, vooral omdat de hedendaagse dashboards hun werk simpelweg goed doen. Wat overblijft is een paar grappige statistiekjes voor tijdens het rijden.


6. Ventilatiecontrole per touchscreen

Foto: Hollis Johnson

De Porsche Panamera is zonder meer één van onze favoriete auto's op de markt. Zodanig zelfs, dat we 'm uitriepen tot de Auto van het Jaar voor 2017. Echter, dat je de ventilatie moet bijstellen via een touchscreen is ons toch te gek. Het concept is wellicht interessant, maar uiteindelijk is het erg irritant dat je constant een paar stappen moet doorlopen. Voor iets dat in letterlijk elke auto extreem simpel is.


7. Gebarenbesturing

Het aanwijssysteem van BMW. Foto: BMW

Het idee achter gebarencontrole is erg innovatief: zwaai om een telefoontje aan te nemen of wijs omhoog om het volume te verhogen. In de praktijk is het niet echt nuttig, aangezien alle functies die je met het systeem kunt bedienen ook gewoon hun eigen knopje hebben op stuurwiel of dashboard. Beide opties zijn stukken handiger en sneller. Wild gesticuleren terwijl je rondrijdt is er dus niet bij.

Lees meer: