Het aftellen voor de jaarwisseling is begonnen. De komende dagen neemt Business Insider per thema de belangrijkste financiële veranderingen voor je portemonnee in 2018 door.

Deze keer: automobilisten en treinreizigers.

Er staan komend jaar geen spannende wijzigingen te wachten voor automobilisten. Behalve wat tariefverhogingen voor de BPM, de wegenbelasting en snelheidsboetes verandert er niets. Reizen met de trein in de tweede klas wordt in de meeste gevallen wat duurder.

Dit zijn de belangrijkste veranderingen voor automobilisten en treinreizigers.

Bijtelling leaseauto

Wie zijn auto van de zaak ook gebruikt voor privéritten, wordt geconfronteerd met een bijtelling: een bedrag dat bij je loon wordt opgeteld. Dit is een bepaald percentage van de cataloguswaarde van de auto.

De overheid probeert via de bijtelling automobilisten te stimuleren om te kiezen voor een niet-vervuilende auto. Wie een volledig elektrische auto koopt, mag gebruik maken van een verlaagde bijtelling van 4 procent. Voor overige auto’s – ook hybride auto’s – geldt een bijtelling van 22 procent. Dit blijft ook komend jaar gelijk.

De maatregel sluit aan bij de doelstelling van de overheid dat na 2035 alleen nog auto’s worden verkocht die emissievrij kunnen rijden en dat er vijftien jaar later alleen nog maar auto’s rondrijden die geen CO2 uitstoten.

Lees ook op Business Insider

Neem je volgend jaar een elektrische auto, dan mag je nog vijf jaar van de lage bijtelling gebruik blijven maken. Deze periode start op de dag dat het kenteken voor het eerst op naam is gesteld. Dus wordt deze auto in januari in gebruik genomen, dan geldt nog 60 maanden de bijtelling van 4 procent.

Je hoeft geen bedrag bij te tellen als je de auto van de zaak vrijwel uitsluitend zakelijk gebruikt. Hiervan is sprake als je minder dan 500 kilometer per jaar aan privékilometers rijdt. Houd in dat geval wel een goede rittenadministratie bij.

Youngtimers

Voor auto’s van vijftien jaar en ouder blijft de zogeheten Youngtimer-regeling van toepassing. Hiervoor moet je rekenen op een bijtelling van 35 procent van de dagwaarde van de auto.

BPM

De tarieven voor de aanschafbelasting (BPM) worden stapsgewijs afgebouwd. Hierdoor dalen de tarieven komend jaar met 4,41 procent, na een inflatiecorrectie van 0,8 procent.

Voor deze belasting geldt: de vervuiler betaalt. Auto’s die geen CO2 uitstoten, zoals een volledig elektrische of waterstofauto, zijn ook komend jaar vrijgesteld van BPM.

Voor overige auto’s hangt de hoogte van de aanschafbelasting af van de CO2-uitstoot. Je betaalt een vast tarief. Daarbovenop komt een extra bedrag, dat is gerelateerd aan de CO2-uitstoot. Hiervoor gelden net als dit jaar vijf tariefgroepen. Voor auto’s die weinig uitstoten (maximaal 73 gram per kilometer) gaat dit tarief iets omhoog. Voor andere auto’s gaan de tarieven omlaag.

Daar staat wel tegenover dat de grenzen van de schijven zijn verlaagd, waardoor auto’s eerder in een hogere schijf terecht komen. Zo valt een auto die vanaf 163 gram per kilometer CO2 uitstoot komend jaar in het hoogste tarief. Nu ligt die grens nog bij 169 gram per kilometer.

Voor dieselauto’s geldt net als nu een extra toeslag. Deze wordt komend jaar aangepast aan de inflatie. Ook gaat de drempel omhoog. Voor elke gram CO2-uitstoot boven de 65 gram per kilometer, betaal je na de jaarwisseling 87,38 euro. Nu is dat nog 86,69 euro per gram uitstoot boven de 67 gram CO2-uitstoot per kilometer.

Voor plug-in hybrides geldt een ander regime. Anders dan bij reguliere auto’s betaal je hierbij geen starttarief. Bovendien gelden er drie tariefschijven, in plaats van vijf.

Koop je zo’n auto, dan betaal je in de eerste tariefgroep (1 tot 30 gram uitstoot per kilometer) 19 euro per gram CO2-uitstoot. Over de tweede schijf (31 tot 50 gram uitstoot per kilometer) ben je 570 euro plus 90 euro per gram uitstoot verschuldigd. Over de derde schijf (boven de 50 gram per kilometer uitstoot) is dat 2.310 euro plus 300 euro per gram uitstoot.

Wegenbelasting

De tarieven van de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor reguliere personenauto’s en bestelauto’s voor particulieren worden aangepast aan de inflatie. Daarom gaat de wegenbelasting komend jaar met 0,8 procent omhoog.

Net als dit jaar zijn volledig elektrische auto’s vrijgesteld van MRB. Voor een semi elektrische (plug-in hybride) auto met een lage CO2-uitstoot (onder de 50 gram per kilometer) betaal je net als dit jaar de helft van het tarief voor een gewone auto. Sinds 2017 wordt de MRB berekend over het volledige gewicht van de auto, inclusief accu.

Oldtimers

Oldtimers van veertig jaar of ouder zijn ook komend jaar vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Rijdt je auto op benzine en is deze tussen 1978 en 1988 voor het eerst in gebruik genomen, dan kun je deelnemen aan een overgangsregeling. Je betaalt dan slechts een kwart van de motorrijtuigenbelasting (tot een maximum van 123 euro) tot je auto veertig jaar oud is.

Voorwaarde is wel dat deze auto in december, januari en februari niet de weg op gaat. Anders betaal je alsnog de volle mep. Deze overgangsregeling eindigt in 2028.

Verkeersboetes

De boetes voor snelheidsovertredingen worden aangepast aan de inflatie en stijgen daardoor met 1,1 procent. Daarnaast nemen de boetebedragen progressief toe; vooral voor snelheidsovertredingen buiten de bebouwde kom. Dit betekent dus dat je bij een grotere snelheidsovertreding een stuk meer moet betalen.

Rijd je, na snelheidscorrectie, 4 kilometer te hard buiten de bebouwde kom, dan moet je nu nog 10 euro betalen. Na de jaarwisseling wordt dat 24 euro: meer dan dubbel zo hoog dus. Overschrijd je de snelheid met 30 kilometer per uur, dan mag je 312 euro aftikken: 37 euro meer dan nu. De tarieven voor te hard rijden buiten de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden dalen.

Boven op de boete moet je ook administratiekosten betalen. Deze blijven gelijk: 9 euro.

De hoogte van alle andere verkeersboetes blijft ongewijzigd.

Trein

De Nederlandse Spoorwegen gaan de tarieven voor enkele reizen en dagretours tweedeklas met 1,22 procent verhogen. Ook het Voordeelurenabonnement, Traject Vrij, het Grensabonnement, Altijd Vrij, Trein Vrij en de Dagkaart Fiets worden 1,22 procent duurder. Dit is lager dan de verwachte inflatie van 1,4 procent.

De tarieven voor Weekend Vrij tweede klas, Altijd Voordeel en Dal Vrij tweede klas worden respectievelijk met 1, 2 en 3 euro per maand verhoogd.

Om reizen in de eerste klas te stimuleren, blijft de prijs van eersteklas reizen voor enkele reizen, retours en de abonnementen Weekend Vrij en Dal Vrij gelijk. Het prijsverschil tussen de tweede en eerste klas wordt dus wat kleiner.

Het tarief van het Dal Voordeel-abonnement blijft net als vorig jaar even duur. De NS wil reizigers hiermee stimuleren om buiten de spits om te reizen. Ook de prijzen voor een railrunnerkaartje, een Toeslag 2-1 en de toeslag voor de IC direct en de ICE blijven ongewijzigd.

LEES OOK: Medische zorg: dit verandert er per 1 januari 2018

MIS OOK NIET: Familie en fiscus: dit verandert er per 1 januari 2018