Audi presenteerde maandag zijn eerste volledig elektrische auto: de e-tron SUV. In Nederland kan hij vanaf 22 november besteld worden, al zijn er nu al pre-orders mogelijk.

De e-tron heeft een vanafprijs van 84.100 euro en wordt vanaf begin volgend jaar geleverd.

De eerste elektrische auto uit Beieren heeft vijf zitplaatsen en twee elektromotoren. Volgens Audi heeft de auto een bereik van zo’n 400 kilometer.

De topsnelheid van de e-tron is 200 km/u en hij accelereert van 0 naar 100 km/u in minder dan 6 seconden. De accu van 95 kWh laadt in een half uurtje op tot 80 procent via snelle DC-laders.

Er zijn twee touchscreens waarmee vrijwel alles binnen in de auto kan worden aangestuurd. Ook is de digitale assistent Alexa van Amazon ingebouwd en daarmee kunnen de inzittenden nieuws horen, boodschappen bestellen, muziek en luisterboeken streamen en met je stem een aantal slimme apparaten thuis aansturen.

Op een scherm bovenaan de voorruit zal volgens Audi de nodige informatie worden getoond. Ook krijgen klanten de optie om een rij-assistent in te schakelen om de snelheid van de e-tron en de afstand tot andere auto's in de file of op volle snelheid op de snelweg te controleren .

Hier een blik op de allereerste elektrische auto van Audi.


The e-tron heeft vijf zitplaatsen en twee motoren.

Foto: Audi

De automaker zegt op basis van de Europese testresultaten dat het bereik zo'n 400 kilometer is.

Foto: Audi

Volgens Audi heeft de e-tron een topsnelheid van 200 km/u en trekt hij in minder dan 6 seconden op van 0 naar 100 km/u. De accu van 95 kWh kan in een half uur voor 80 procent worden opgeladen.

Foto: Audi

In de auto is de digitale assistent Alexa van Amazon ingebouwd. Daarmee kunnen de bestuurder en de andere inzittenden het nieuws tot zich nemen, boodschappen bestellen, muziek en luisterboeken streamen en een aantal slimme apparaten thuis aansturen.

Foto: Audi

De e-tron wordt vanaf het begin van 2019 geleverd.

Foto: Audi

LEES OOK: Amerikaanse justitie doet onderzoek naar Tesla vanwege de tweets van Elon Musk over het van de beurs halen van zijn bedrijf