Grotere en kleinere Nederlandse beursgenoteerde bedrijven presenteren de komende weken de cijfers over het derde kwartaal van dit jaar. Woensdag is het de beurt aan twee spraakmakende bedrijven: chipmachinefabrikant ASML en navigatiespecialist TomTom.

ASML plukt de vruchten van zijn jarenlange investeringen in EUV-chipmachines. De onderneming zette afgelopen kwartaal wederom hogere resultaten in de boeken. Topman Peter Wennink spreekt van “klinkende cijfers”. Hij merkt op dat klanten eindelijk producten die zijn gemaakt met de EUV-apparaten van ASML, op de markt hebben gebracht.

Het beursgenoteerde bedrijf uit Veldhoven kreeg afgelopen kwartaal weer 23 EUV-bestellingen binnen. Het gaat om een recordaantal. EUV stelt fabrikanten in staat op nog kleinere schaal schakelingen te tekenen op schijfjes halfgeleidermateriaal. Daardoor kan meer rekenkracht of opslagcapaciteit gebundeld worden op een kleinere chip.

ASML ziet groei vanwege uitrol 5G-technologie

Wennink ziet 2019 vooral als groei-jaar. Hij merkt verder op dat ASML het momenteel vooral moet hebben van de markt voor Logic-chips. Die zit flink de lift omdat die chips ook nodig zijn voor de in opkomst zijnde 5G-technologie en voor bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie. Op het vlak van geheugenchips gaat het evenwel wat minder. Hier blijft het wachten op herstel, aldus Wennink.

Bij het bedrijf worden de resultaten doorgaans vergeleken met het kwartaal ervoor. De opbrengsten bedroegen in het derde kwartaal een kleine 3 miljard euro, van 2,6 miljard euro in de voorgaande periode. Onder de streep bleef 627 miljoen euro over, waar een kwartaal terug een nettoresultaat van 476 miljoen euro in de boeken ging.

ASML houdt zijn verkoopprognose voor het hele jaar ongewijzigd. In het vierde kwartaal stijgt de omzet door naar verwachting tot 3,9 miljard euro, met een brutomarge tussen de 48 en 49 procent. Die marge lag afgelopen kwartaal nog 43,7 procent.

Het bedrijf kondigde daarnaast aan voortaan op halfjaarlijkse basis dividend te gaan uitkeren aan zijn aandeelhouders. In verband met de aanpassing van het dividendbeleid kondigde ASML ook zijn interim-dividend aan. Dat komt uit op 1,05 euro per gewoon aandeel en wordt uitgekeerd in november. ASML meldde verder dat het bedrijf volgend jaar beslist over een nieuwe aandeleninkoop.

Lees ook op Business Insider

Beleggers hadden kennelijk op nóg betere cijfers gerekend. Het aandeel ASML daalt bij de opening van de beurs op woensdag met 1,4 procent.

TomTom vertraagt bij tak die technologie voor zelfrijdende auto ontwikkelt

TomTom is iets minder optimistisch over de verwachtingen van zijn belangrijke divisie Locations Technology. Voor die tak, waarmee de navigatiedienstverlener andere bedrijven in dienst stelt onder meer zelfrijdende auto’s te ontwikkelen, verwacht TomTom dit jaar 425 miljoen euro omzet. Dat was eerder nog 435 miljoen euro.

Ook over de totale omzet is de onderneming daarom wat voorzichtiger geworden. Het bedrijf krikte bij zijn halfjaarcijfers eerder dit jaar de verwachtingen nog op tot zeker 700 miljoen euro. Nu is dat bijgesteld naar “rond de 700 miljoen euro”. De omzet kwam in 2018 nog uit op 687 miljoen euro.

TomTom zag zijn omzet in het derde kwartaal dalen met 7 procent tot 164 miljoen euro. Dat was iets lager dan waar analisten gemiddeld op rekenden. De opbrengsten van de divisie Locations Technology stegen met 4 procent tot 96,5 miljoen euro. De omzet van de almaar krimpende consumententak, die onder meer navigatiekastjes maakt, zakte met 18 procent tot een kleine 68 miljoen euro.

Onder de streep resteerde afgelopen kwartaal een nettoverlies van ruim 43 miljoen euro. Dat had te maken met een afschrijving op de restwaarde van van de kaartendatabase, die naar verwachting minder lang bruikbaar blijft dan eerder gedacht. Ook werd meer uitgegeven aan ontwikkelingskosten, onder meer om de groei van de technologietak aan te jagen.

Eerder werd al een samenwerking van Locations Technology met Microsoft bekendgemaakt. De Amerikaanse techreus kan navigatiegegevens van TomTom gebruiken voor zijn werk aan zelfrijdende voertuigen. Op dat vlak liet TomTom zich zelf ook niet onbetuigd. Zo werd een testversie van een zelfrijdende auto onthuld, die tjokvol met meetapparatuur zit.

De onderneming werd overigens wel positiever over zijn winstverwachting. Dat heeft te maken met een verbetering van de brutomarge, onder meer door aangepaste verwachtingen voor enkele voorzieningen en een hogere bijdrage van omzet uit ‘software en content’ waarop een hogere marge zit. TomTom verwacht nu een aangepaste winst per aandeel van 0,20 euro, waar eerder nog op 0,15 euro werd gerekend. Dat is wel minder dan vorig jaar, toen het resultaat uitkwam op 0,32 euro per aandeel.

Beleggers reageerden negatief op de cijfers van TomTom en stuurden het aandeel woensdagochtend 3, 6 procent omlaag.

LEES OOK: Krijgen we weer een minicrash op de beurs? Dat is allerminst zeker, maar goed spreiden van je beleggingen kan geen kwaad