Apple keert terug naar zijn roots en staat op het punt de wereld van audiofielen te omarmen, liefhebbers van de perfecte weergave van muziek die niet bang zijn om flink te betalen voor speakers en apparatuur van hoge kwaliteit.

Neem de release van de HomePod in februari. Apple’s nieuwe speaker is ontworpen om de concurrentiestrijd met de slimme speakers van Amazon en Google aan te gaan.

Een belangrijk speerpunt in de marketing van Apple is de nadruk op de kwaliteit van het geluid.

“HomePod is een sterke speaker die een geweldig geluid produceert en zich aanpast aan de ruimte waarin hij staat”, aldus Apple op zijn website. “Het is de autoriteit op muziekgebied en brengt Apple Music en Siri samen om jouw muzieksmaak in kaart te brengen.”

Apple werkt momenteel ook aan een nieuwe lijn van hoogwaardige koptelefoons, aldus Bloomberg deze week. Het nieuws volgde op een bericht van Apple-watcher Ming-Chi Kuo, die in februari schreef dat Apple zich met de nieuwe koptelefoons richt op de kwaliteit van het geluid.

Liefhebbers van hele goede speakers zijn bereid flink te betalen voor de perfecte apparatuur. Boxen van heel goede kwaliteit gaan gerust voor honderden en zelfs duizenden euro's de deur uit.

In Japan is er zelfs een audiofiel die een aparte stroomvoorziening aanlegde in zijn huis om te kunnen genieten van de beste luisterervaring.

Nu lijkt Apple zich te richten op de bovenkant van de audiomarkt.

Koptelefoons van Apple

will.i.am. beats

Muzikant will.i.am is een van de grootaandeelhouders van Beats. Bron: Joe Kohen/Getty Images for Best Buy

Apple heeft al een eigen lijn koptelefoons onder een andere vlag: Beats. Apple kocht Beats in 2014 voor omgerekend 2,2 miljard euro en verwierf daarmee niet alleen de trendy koptelefoons, maar ook de nog jonge muziekstreamingdienst en haalde Beats-oprichters Jimmy Iovine en Dr. Dre in huis.

Maar de Beats-lijn voelde nooit echt aan als iets van Apple. Het bedrijf liet beroemdheden en sporthelden de kenmerkende, kleurrijke koptelefoons dragen om de apparaten onder de aandacht te brengen. Het staat haaks op de vaak low-profile keuzes die Apple maakt in design en presentatie. Zo is hoofdontwerper Jony Ive bijvoorbeeld fan van witte, minimalistische producten.

Apple is nu naar verluidt bezig met een productlijn die meer lijkt op wat we van het bedrijf gewend zijn.

De HomePod-speaker is goed ontvangen en de release van een nieuwe range aan koptelefoons en andere audiospelers zou Apple en fervente audiofielen weer nader tot elkaar kunnen brengen.

Momenteel is namelijk het enige Apple-apparaat dat een beetje in de buurt komt van de smaak van een audiofiel, een speaker gemaakt door een andere partij, Devialet. Dat gaat waarschijnlijk veranderen, nu Apple aan een eigen reeks werkt.