Apple doet nogal raar als het neerkomt op de mythische Apple Car.

Eerst nam het bedrijf 1.000 mensen aan om aan het geheime ‘Project Titan’ te werken, waarvan velen dachten dat het om de ontwikkeling van een Apple-auto ging.

Vervolgens ontsloeg Apple afgelopen jaar weer honderden van die werknemers. Het werd geïnterpreteerd als een van Apples experimenten: Het bedrijf keek wat er kwam kijken bij de ontwikkeling van een auto en besloot vervolgens om het niet te doen.

En toch ontdekte Business Insiders Sam Shead onlangs een geheim Apple-kantoor in Berlijn, waar – zo vertellen bronnen ons – vooral aan transport wordt gewerkt. De technici die daar werken komen van autobedrijven en werken aan kaartprojecten.

Dus. Werkt Apple aan een auto, ja of nee?

UBS-analist Steven Milunovich organiseerde onlangs een gesprek tussen Horace Dediu (van Asymco.com) en Neil Cybart (van AboveAvalon.com). Hij vroeg hen naar wat zij denken dat er gebeurt binnen Project Titan. Ze kaartten vier punten aan:

  • Transport - "5 biljoen dollar krap genomen, of 15 biljoen ruim genomen" - is een grotere markt dan IT of de gezondheidszorg, twee sectoren waar Apple al diep inzit.
  • "Autobezit zal kelderen met de komst van autonome voertuigen."
  • En "het bedrijf ontwikkelt expertise in de belangrijkste sensor-, besturings- en kaartentechnologieën."
  • Alles bij elkaar opgeteld "is Project Titan waarschijnlijk een transportplatform - geen auto, maar de hele ervaring", aldus Milunovich.

De omvang van de markt - 5 biljoen dollar - is cruciaal. Als Apple wil groeien, kan het alleen maar kiezen uit gigantische markten. Apple is zo groot dat die sectoren een omvang hebben van meerdere miljarden dollars, anders zou het geen nut hebben. (Apple Watch, bijvoorbeeld, is de populairste wearable op de planeet, maar binnen Apples universum heeft het amper een merkbaar verschil gemaakt.)

De andere belangrijke opmerking hier is dat Apple mogelijk kijkt naar "een transportplatform - de hele ervaring".

Denk daar maar eens over na.

Als de auto's van de toekomst chauffeurloos zijn, wat doen we dan terwijl we worden rondgereden? Er zal entertainment moeten zijn, communicatie, en productiviteitsapps om ons bezig te houden. Apple doet dit al op andere apparaten. De auto zelf zal navigatie-informatie nodig hebben, wifi, breedbandverbinding en waarschijnlijk een eigen besturingssysteem. Apple doet dat ook al.

Slimme speaker

Tel dat bij elkaar op met nog een gerucht uit Apple-land: dat Apple merkt aan een slimme speaker met een scherm, die mensen in hun huis kunnen gebruiken. Apple doet dat nu ook al - het heet de iPad en die heeft Siri. Als er een nieuwe kans is voor een losstaand product in de keuken waar je tegen praat als je kookt, dan heeft Apple al een voorsprong. Apple Homekit kan daar het begin van zijn.

Het zou dus niet echt vergezocht zijn om de iPad-/slimme speaker-/Homekit-ervaring opnieuw te gebruiken als een product waar je je auto mee kunt besturen, en je een bekende iOS-achtige ervaring voorschotelt waarmee je kunt communiceren.

Kijk maar eens naar het dashboard van een Tesla (zie foto), dat is feite een grote tablet is. De kans is klein dat Apple die nieuwe ruimte niet zal benutten.