De Apple Watch blijft aan populariteit inboeten ten opzichte van goedkopere fitness-trackers zoals die van Fitbit. Dat blijkt uit een nieuwe rapportage van marktonderzoeker IDC.

Naar schatting van IDC verscheepte Apple in het derde kwartaal 1,1 miljoen Apple Watches. Dat is maar liefst 71 procent minder dan de 3,9 miljoen die de techreus een jaar eerder wist af te zetten. Het contrast met het succes van Samsung, Xiaomi, Fitbit en Garmin op hetzelfde terrein is groot. Deze bedrijven zagen allen een stijgende verkoop van hun wearables.

Al die bedrijven verkopen simpele stappentellers die weinig kosten en succesvol zijn vanwege hun eenvoud. Ze voorzien in één ding, terwijl de Apple Watch naast fitnesstoepassingen ook notificaties vanaf je telefoon doorspeelt en je aankopen laat doen in de App Store.

“Ooit hadden we de verwachting dat smartwatches de leiding zouden nemen, maar nu regeren de basale wearables. Eenvoud is een drijvende factor en dit wordt sterk weerspiegeld als je kijkt naar bedrijven die succes boeken, aangezien vier van de vijf een simpel, toegewijd fitness-apparaat aanbieden”, zegt IDC-analist Jitesh Ubrani.

Apple heeft nu twee kwartalen dalende verkoopcijfers voor het slimme horloge. “De primaire redenen voor de daling zijn een snel verouderend aanbod en niet-intuïtieve interface voor de gebruiker. Hoewel beide zaken in de laatste update deels opgelost zijn, zal Apples succes waarschijnlijk stilvallen te midden een categorie die meer en meer bedreigd wordt.”

Tim Cook, de CEO van Apple, sprak eerder al de verwachting uit dat het smartwatch een product is dat mensen tijdens de feestdagen cadeau doen. Het vierde kwartaal vormt dus - volgens Apple - een belangrijkere graadmeter voor succes dan de rest van het jaar. Apple zelf heeft overigens nooit getallen vrijgegeven voor de verkoop van haar horloge.

IDC Q3 Wearables 2016

LEES OOK: De gouden Apple Watch van 11.200 euro is niet meer