Apple blijkt de grootste klant van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij United. De techreus geeft maar liefst 150 miljoen dollar (omgerekend 131 miljoen euro) per jaar uit aan vliegtickets bij de maatschappij.

De bedragen komen uit een intern communiqué van United, dat niet publiekelijk gedeeld had mogen worden. Een Twitteraar met de naam LAflyer postte het vorige week, maar sindsdien is het bronmateriaal offline gehaald.

De 150 miljoen dollar die Apple uitgeeft aan tickets bij United staat met kop en schouders boven de bedragen die Google en Facebook reserveren. Het United-document merkt die bedrijven louter aan met de melding ‘meer dan 34 miljoen dollar’. Adviesbureaus zoals Deloitte, PwC en en McKinsey spenderen om en nabij de 17 miljoen dollar bij United.

De populairste routes vanuit San Francisco voor Apple zijn Shanghai, Hongkong, Taipei, Londen, Seoul, Singapore, München, Tokio, Beijing en Tel Aviv. Het document van United lijkt alleen betrekking te hebben op de routes vanuit San Francisco.

Apple pompt een forse 35 miljoen dollar in de verbinding tussen San Francisco en Shanghai. Dat deze route zo populair is, verrast niet, aangezien Apple zijn hoofdkwartier heeft in Cupertino nabij San Francisco. Shanghai, de grootste stad van China, is een hub voor Apple. Het bedrijf laat veel onderdelen voor de iPhone en andere producten in China maken. Miljoenensteden zoals Shenzhen en Zhengzhou kregen zelfs de bijnaam ‘iPhone Cities’ en liggen maar een paar uur vliegen van Shanghai verwijderd.

Lees ook op Business Insider

Elke dag boekt Apple maar liefst vijftig business class tickets tussen San Francisco naar Shanghai.

Veelvlieger Ben Schlappig van vliegreisblog One Mile at a Time rekent voor dat dat neerkomt op maar liefst 18.250 retourtickets. “Als je 35 miljoen deelt door dat getal, kom je uit op 1.920 dollar per ticket. Dat is behoorlijk laag en ik vraag me af of het misschien gaat om 25 stoelen in beide richtingen (dat zou neerkomen op 3.840 dollar gemiddeld).”

Schlappig speculeert dat waarschijnlijk niet op ál die vijftig stoelen daadwerkelijk een Apple-medewerker zit. Hij vermoedt ‘dat Apple betaalt voor het recht op de stoelen, niet dat ze werkelijk al die plekken iedere dag gebruiken’.

Het is onduidelijk of Apple eventuele tickets die het niet nodig heeft, annuleert. Verder is het gebruikelijk dat grote orders zoals deze van Apple bij United kunnen rekenen op enorme kortingen, tot wel 50 procent goedkoper dan wat je als consument zou betalen voor eenzelfde ticket.

Dat de informatie gelekt is, zou een poging van de luchtvaartmaatschappij zijn om medewerkers duidelijk te maken hoeveel het bedrijf verdient aan zakelijke klanten. Op deze manier hoopte het management van United de medewerkers in de lucht en op de grond te overtuigen om hun beste beentje voor te zetten als ze met Apple-personeel van doen hebben.

LEES OOK: Met deze eenvoudige functie op je iPhone kun je met AirPods andere mensen afluisteren