Topman Tim Cook van Apple heeft het gegevensschandaal van Cambridge Analytica waar Facebook de afgelopen twee weken mee te maken heeft gehad, onder de loep genomen.

Het Britse dataconcern Cambridge Analytica kon gegevens van meer dan 50 miljoen mensen Facebook-gebruikers verkrijgen door misbruik te maken van de eigen Facebook-tools. Door de affaire zakte de beurswaarde van Facebook met enkele miljarden en moest CEO Mark Zuckerberg zich publiekelijk verontschuldigen.

De CEO van Apple zei zaterdag tijdens een openbare toespraak in China dat de situatie “erbarmelijk” is en dat hij van mening was dat regulering noodzakelijk is. Zonder Facebook specifiek bij naam te noemen, meldt persbureau Bloomberg.

Cook zei volgens het verslag van Bloomberg:

“Ik denk dat deze specifieke situatie zo verschrikkelijk en zo groot is geworden, dat waarschijnlijk een aantal goed ontworpen regels nodig zijn,” aldus Cook in antwoord op de vraag of het gebruik van gegevens moet worden naar aanleiding van het Facebook-incident. “Wat mij betreft zou niet iedereen toegang moeten hebben informatie over wat je al jaren bekijkt, wie je contacten zijn, wie hun contacten zijn, wat de dingen zijn die je leuk en niet leuk vindt en alle intieme details van je leven.”

Cook vervolgde:

"We maken ons al een aantal jaren zorgen dat mensen in veel landen gegevens deelden, waarschijnlijk zonder volledig te weten wat ze aan het doen waren en dat daar gedetailleerde profielen van werden gemaakt. De voorspelling dat mensen ongelofelijk beledigd zouden zijn door wat er  mee is gedaan, is helaas meer dan eens uitgekomen."

Voor Apple is de privacy van gebruikers geen verdienmodel

Apple is uniek onder de grote techbedrijven in de zin dat de maker van de iPhone en iPad nauwelijks afhankelijk is van advertentie-inkomsten.

In plaats daarvan verdient Apple zijn geld met de verkoop van apparatuur en de bijbehorende software, wat het bedrijf een stimulans geeft om de privacy en beveiliging van gebruikers te maximaliseren.

Het betekent ook dat Apple geen gegevens hoeft te verzamelen om advertenties effectiever te maken, zoals voor Google en Facebook wel van belang is. Onlangs heeft Apple zijn privacybeleid gepromoot door te zeggen: "Bij Apple geloven we dat privacy een fundamenteel mensenrecht is."

Het verdienmodel van de iPhone-maker heeft Apple in staat gesteld om zich sterk te profileren met betrekking tot de privacy van gebruikers, vooral in vergelijking met Android-telefoons.