Techreus Apple onderhandelt met kobaltproducenten om het metaal in grote hoeveelheden in te slaan.

Dit om de regelmatige levering veilig te stellen, nu het metaal duurder wordt en in populariteit toeneemt vanwege de groeiende belangstelling voor elektrische auto’s.

Dat meldt persbureau Bloomberg. De eerste onderhandelingen van Apple met kobaltproducenten dateren al van een jaar geleden.

De batterij van elke smartphone bevat een paar gram kobalt. Accu’s van elektrische auto’s hebben echter veel meer van het metaal nodig – tot wel duizend keer meer.

De maker van de iPhone is momenteel één van de grootste eindgebruikers van kobalt. Tot nog toe liet Apple de aankoop van het metaal over aan de bedrijven die batterijen maken voor Apple’s producten. Met een dreigend tekort aan kobalt lijkt Apple het heft zelf in handen te willen nemen.

Apple zou zijn zinnen hebben gezet op een contract voor meerdere duizenden tonnen kobalt per jaar, over een periode van vijf jaar of meer. De bron van Bloomberg benadrukt dat de gesprekken nog kunnen mislukken. Apple wilde zelf niet reageren, maar mijnbouwer Glencore verklapte afgelopen jaar al dat Apple op zoek was naar kobalt.

Concurreren met automakers

Grote automakers als Volkswagen en BMW wedijveren met Apple om de beste kobaltcontracten. BMW zou op het punt staan een contract voor tien jaar aan te kondigen.

Een indicatie van de omvang van de ontluikende industrie is een Koraans-Australische overeenkomst. Het Zuid-Koreaanse bedrijf SK Innovation sloot onlangs een contract om de komende dertien jaar ál het kobalt uit een nieuwe Australische mijn te kopen. Met deze deal zou 5 miljard Australische dollar (3,2 miljard euro) gemoeid zijn. In Hongarije werkt SK aan een batterijfabriek voor elektrische auto's.

De prijs van kobalt is in het afgelopen anderhalf jaar verdrievoudigd. Een ton kost nu meer dan 80.000 dollar (64.000 euro) en vooralsnog komt twee derde van de productie uit de instabiele en verarmde Democratische Republiek Congo. Kinderarbeid komt daar nog altijd voor in de mijnen.

LEES OOK: 13 verrassende feiten over de auto’s van Tesla die je waarschijnlijk nog niet wist