Onlangs kwam ik een oude Apple-advertentie uit 1993 tegen waarin de Mac als een betaalbare computer werd aangeprezen.

Dat is al lang niet meer het geval. Vandaag de dag zijn computers van Apple beduidend duurder dan die van de concurrentie.

Ik werd nieuwsgierig op welke andere manieren Apple en zijn producten van toen verschillen met die van nu. Gelukkig ontdekte ik na een beetje zoeken een archief met oude Apple-advertenties en -documenten op de site macmothership.com.

Op deze oude Apple-advertenties zie hoe Apple zich heeft ontwikkeld in de loop de jaren:


Dit is een van Apple’s eerste advertenties uit de jaren 70.

Foto: macmothership.com

Hedendaagse reclame voor de Mac ziet er heel anders uit.


Apple mikte in het midden van de jaren 80 vooral op het bedrijfsleven.

Foto: macmothership.com

Uiteindelijk maakte Apple zich los van de zakelijke markt en richtte het bedrijf zich op de consumentenmarkt met de campagne ‘Neem een Max’ in 2006.

Lees ook op Business Insider

Foto: YouTube/Seantime

Apple zei in 1993: “Macintosh. Doet meer. Kost minder. Zo simpel is het.” Het is echter helemaal niet zo simpel in 2018…

In 2018 kosten Macs vaak meer dan de concurrerende Windows 10-laptops. En of ze “meer kunnen” is nog maar de vraag. Vandaag de dag zijn Macs eerder een luxeartikel met een eenvoudiger besturingssysteem dan dat van Windows 10.


Apple bood demonstraties op de werkvloer aan.

Foto: macmothership.com

Toen nog niet elk kantoor een computer had en toen nog niet iedereen overtuigd was van het nut van een computer, moesten computerfabrikanten nog echt aan de bak met een pitch om hun spullen aan de man te brengen. Voor Apple in 1983 was dat niet anders.


Apple’s marketing focuste vaak op mensen die de potentie van de computer nog niet hadden ontdekt of die dachten dat computers te moeilijk waren om te gebruiken.

Foto: macmothership.com

Later zou Apple computers gaan maken met een aansprekender ontwerp dan de saaie kleuren en designs die de meeste computers in de negentiger jaren hadden.

Foto: macmothership.com

Tegenwoordig draait alles om een minimalistisch design, functionaliteit en vermogen en mikt Apple ook op het premium pro-segment, dat weer nét een treetje hoger staat dan dat van de gewone computergebruiker.

Foto: Apple

Apple draaide om eenvoud, en nog steeds.

Foto: macmothership.com

Apple ontleende het meeste succes aan het feit dat haar producten uitblonken in eenvoud. Ze waren – en zijn  – veel simpeler in het gebruik dan de concurrerende apparaten die de meeste mensen gebruiken.


Het Apple van vandaag lijkt in veel opzichten nog op het vroegere Apple.

Foto: macmothership.com

Apple-producten blijven altijd keurig slank. Al sinds 1984 een voordeel dat de marketing maar al te graag belicht.


Apple probeerde toen al draagbare apparaten te maken die je als computer kunt gebruiken. Net als de iPad nu.

Foto: macmothership.com

Apple probeerde altijd al handheldapparaten te maken die in plaats van computers gebruikt konden worden. Tegenwoordig probeert het met de iPad de laptop te vervangen.


Er staan nog honderden oude Apple-advertenties en brochures op macmothership.com.

Foto: macmothership.com

Check macmothership.com voor advertenties en brochures van Apple uit de periode 1976 tot 2002.