Ook Apple waagt zich op het terrein van de slimme speakers. Maar is de HomePod wel een echt smart? Het techbedrijf lijkt zelf ook niet overtuigd.

Recensies van de HomePod op techwebsites en YouTube zijn min of meer unaniem in hun observatie dat de speaker een prima apparaat is om muziek mee af te spelen, maar niet echt uitblinkt in de categorie ‘smart’.

Een verrassing hoeft dit niet te zijn, want we hebben het hier immers over ‘The iPhone Company’: bij Apple draait het om goed design, niet zozeer om de functionaliteit. Net als de Apple Watch hoeft de HomePod maar één ding te doen: meer iPhones verkopen.

Daarmee zet Apple zich nadrukkelijk aan de zijlijn in de smartspeaker-markt.

De concurrentie is groot. Google Home en Amazon Echo gaan beiden verder dan Apple in de slimme toepassingen die doen denken aan het huis van de toekomst, waar je bij binnenkomst ‘Hallo, computer’ zegt, en alle lichten aangaan.

De kloof tussen Apple enerzijds en Google en Amazon anderzijds, toont aan hoe fundamenteel anders deze bedrijven functioneren. De twee laastgenoemende concentreren zich op kunstmatige intelligentie, dé technologie waar beide bedrijven binnenkort op zullen drijven.

De Echo van Amazon en Google’s Home bestaan vooral om meer data te verzamelen. Data zijn nu al de grondstoffen waar deze bedrijven van leven en nemen constant in relevantie toe. Toekomstige technologieën zullen grote hoeveelheden data nodig hebben om te kunnen functioneren. Geen wonder dat Google nu ook zelf smartphones en laptops ontwikkelt. En smartspeakers dus.

Maar Apple doet niet mee.

Tim Cook HomePod

Apple-CEO Tim Cook bij de lancering van de HomePod. Foto: Justin Sullivan/Getty

Apple is namelijk veel minder een databedrijf dan een hardwarebedrijf, de recente opleving van Apple Music ten spijt. Apple vergaart zijn fortuin voornamelijk door verkopen van de iPhone, al loopt de nieuwste iPhone X niet erg lekker momenteel.

Inkomsten uit andere producten van Apple vallen in het niet naast de iPhone. Daarom is het niet onlogisch voor het techbedrijf om van de HomePod een accessoire te maken: een extra planeetje in het iPhone-universum. Het dient enkel om de iPhone-verkoopmachine draaiende te houden en om klanten te blijven binden aan het Apple-ecosysteem.

Waarschijnlijk had Apple vanaf het begin af aan door dat de HomePod niet écht kon concurreren met de producten van Google of Amazon. Of beter gezegd: dat Siri deze strijd niet zou aankunnen. Want met dank aan de dataschatten die Google en Amazon bezitten, zijn hun Google Assistant en Alexa stukken beter uitgerust om met spraakcommando’s om te gaan dan Siri.

Misschien schat Apple de toekomst heel anders in en wacht het voorlopig af of spraakcommando’s echt het verschil gaan maken in de techwereld. Waarom zou je investeren in een fenomeen dat lang of voor altijd in de marge zal blijven?