Apple heeft veel moeite iPhones te verkopen in India, de derde smartphonemarkt ter wereld, en is meerdere belangrijke verkoopmanagers in het bevolkingsrijke Aziatische land kwijtgeraakt.

Volgens Bloomberg zijn het hoofd nationale verkoop en distributie, het hoofd van de commerciële kanalen en de verantwoordelijke voor de verkoop aan telecombedrijven in India allemaal vertrokken. Apple voert een reorganisatie door om te proberen het marktaandeel in de dubbele cijfers te krijgen.

Uit onderzoek van Counterpoint behoort Apple niet eens tot de vijf grootste smartphoneverkopers in India. Aziatische bedrijven maken daar de dienst uit.

Samsung is de grootste met een marktaandeel van 26% voor de Chinese telefoonmakers Xiaomi, Oppo, Vivo en Huawei. Alle vijf die telefoonmakers hebben een breder aanbod van apparaten dan Apple met behalve dure paradepaardjes ook goedkope instapmodellen voor mensen die de eerste keer de wereld van het mobiele internet betreden.

Hier een grafiek van Counterpoint van de populairste smartphonemakers in India – en Apple schittert door afwezigheid:

Volgens Counterpoint bedroeg het marktaandeel van Apple aan het eind van vorig jaar slechts 2,5%. Het bedrijf verkocht slechts 3,2 miljoen iPhones in het enorme India, terwijl er in de eerste helft van 2018 zelfs minder dan een miljoen over de toonbank zijn gegaan. Door importbelastingen is de iPhone erg duur voor mensen in India.

Met meer dan 1 miljard inwoners is India een belangrijke markt om te veroveren voor Apple. CEO Tim Cook bezocht het land voor het eerst in mei 2016 en erkende twee jaar later dat zijn bedrijf er een "extreem laag" marktaandeel heeft.

In een toelichting op de kwartaalcijfers in mei vergeleek Cook India met de mogelijkheden in China. “Er zijn overduidelijk enorme mogelijkheden voor ons en we hebben een extreem laag marktaandeel, dus stoppen we er veel energie in”, zei hij. “Veel mensen zullen met de loop van de tijd opklimmen tot de middenklasse zoals we ook in andere landen hebben gezien.”