In films is motion-capture al gemeengoed. Digitale karakters worden realistischer omdat hun bewegingen zijn gebaseerd op echte, menselijke anatomie. Apple heeft nu een Zwitserse start-up gekocht die digitale gezichten perfectioneert met motion-capture.

FaceShift, gevestigd in Zürich, beweert dat het met motion-capture digitale gezichten in real-time ‘echte’ uitdrukkingen kan geven. Denk aan een groepsmissie in een online-multiplayerspel waar je op de gezichten van je mede-teamleden hun verbazing of afgrijzen kan zien. Via de webcam kan Faceshift gezichten herkennen en de uitdrukkingen van de speler als het ware projecteren op het gezicht van zijn karakter – of correcter: avatar – in het spel.

Eerder dit jaar gingen er al geruchten dat Apple Faceshift wilde overnemen, en TechCrunch heeft het nu bevestigd.

In films is motion-capture al gemeengoed. Bekende voorbeelden van gebruik van de techniek zijn Gollum in Lord of the Rings en Jar Jar Binks in de tweede Star Wars-trilogie. De bewegingen van The Hulk in de recente Avengers-films zijn ook echt.

Overnames in dezelfde branche

Apple weigert uit te leggen waarom het kleine techbedrijven overneemt, maar de iPhone-maker kocht eerder al start-ups in dezelfde branche, zoals ontwikkelaars van 3D-sensoren, gezichtsherkenningssoftware en een bedrijf dat ‘augmented reality’-apps maakte voor Ferrari en het Berlijnse verkeersbureau.

Faceshift heeft ook een rol in de nieuwe Star Warsfilm The Force Awakens. Het zorgde ervoor dat aliens - en natuurlijk vooral hun gezichtsuitdrukkingen - menselijker lijken.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl