Technologieconcern Apple verkocht in de laatste drie maanden van 2013 minder iPhones dan verwacht. Wel bleef de winstmarge op peil. Toch waren beleggers teleurgesteld.

Dat bleek maandagavond na publicatie van de cijfers over de laatste drie maanden van 2013.

Apple heeft in zijn eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2013/2014 – dat tot eind december 2013 loopt – een recordomzet geboekt van 57,4 miljard dollar (42,1 miljard euro), terwijl de nettowinst van 13,1 miljard dollar op jaarbasis onveranderd was.

1

Verkoop iPhones stelt teleur

Het Amerikaanse technologieconcern verkocht in de laatste drie maanden van het vorige kalenderjaar 51 miljoen iPhones en 26 miljoen iPads. Een jaar eerder bracht Apple 47,8 miljoen van zijn smartphones aan de man en 22,9 miljoen van zijn tablets. Ook de verkoop van Macs nam toe, van 4,1 miljoen tot 4,8 miljone stuks.

Toch stelden de cijfers teleur. Analisten hadden gerekend op 55 miljoen verkochte iPhones in het vierde kwartaal, zo meldde onder meer zakenkrant The Wall Street Journal. Topman Tim Cook verdedigde de cijfers tijdens een telefonisch onderhoudt met analisten door te stellen dat Apple altijd als doel heeft gehad de “beste producten te maken, niet de meeste”.

In de nabeurshandel op Wall Street stuurden beleggers het aandeel Apple maandagavond met bijna 8 procent omlaag. Dit kwam mede omdat ook de prognose voor de eerste drie maanden van 2014 tegenviel.

Zwakke prognose eerste maanden 2014

Apple rekent voor de maanden januari, februari en maart op een omzet tussen 42 en 44 miljard dollar en een bruto winstmarge van 37 à 38 procent. Deze prognose voor de omzet was lager dan de gemiddelde verwachting van 46,1 miljard dollar, die analisten in hun taxaties hadden staan.

Lees ook op Business Insider

In de laatste drie maanden van 2013 kwam de bruto winstmarge uit op 37,9 procent. Dat was iets hoger de richtlijn die Apple had gegeven voor een winstmarge tussen de 36,5 en 37,5 procent.

Behoud winstmarge gaat vóór marktaandeel

Duidelijk is hiermee dat Apple nog steeds voornamelijk mikt op het hogere segment van de smartphonemarkt, ook als dat ten koste gaat van marktaandeel. De technologiereus introduceerde afgelopen jaar naast de iPhone 5S een iets goedkopere variant, de iPhone 5C. Maar het prijsverschil van 100 dollar bleek niet groot genoeg om veel extra klanten te lokken.

Volgens schattingen van bureau IDC is Apple’s wereldwijde marktaandeel bij smartphones in de laatste drie maanden van 2013 gedaald tot 17,9 procent, tegen 20,9 procent eind 2012.

Inkoop eigen aandelen?

Apple liet zich niet uit over de omvang van de inkoop van eigen aandelen. Het bedrijf heeft al enkele maanden aan de stok met miljardair en actvistisch belegger Carl Icahn, die een verhoging van het aangekondigde inkoopprogramma ter waarde van 100 miljard dollar wil.

Vorige maand zei Apple begin dit jaar te zullen melden of en hoe ze gehoor geven aan die oproep.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl