Apple’s ambitieuze autoproject is in gevaar. Honderden teamleden van het project vertrokken of werden elders binnen het bedrijf ondergebracht, meldt persbureau Bloomberg.

Het project zou ten onder zijn gegaan aan interne strubbelingen en richtingloosheid. “Het was een ongelofelijk voorbeeld van falend leiderschap”, aldus een bron tegenover Bloomberg.

De afdeling, met de werktitel ‘Project Titan’, heeft van het nieuwe management een deadline voor eind 2017 gekregen. Dan wordt er besloten of doorgaan de moeite waard is, hoewel Apple het project natuurlijk later opnieuw zou kunnen opstarten, als het inderdaad wordt stilgelegd.

Het afgelopen jaar was de auto van Apple stuurloos, bericht Bloomberg. Managers lagen met elkaar overhoop over strategische beslissingen, wat uiteindelijk leidde tot ontslagen – meer dan 120 programmeurs en honderden hardwaretechnici.

Onlangs heeft Apple zijn focus verlegd naar de ontwikkeling van een autonoom rijsysteem, in plaats van een hele auto. Door alleen de software te ontwikkelen zou Apple kunnen samenwerken met bestaande autofabrikanten.

Het voormalige hoofd van Project Titan, Steve Zadesky, werd begin 2016 al op een andere plek binnen Apple gezet. Dan Riccio, die binnen Apple de leiding heeft over de hardwareontwikkeling, nam het stokje van hem over.

dan riccio

Foto: Apple

Meer recent nam Apple Dan Dodge aan. Dodge is de oprichter van QNX, een besturingssysteem dat vaak wordt gebruikt in auto's en later werd gekocht door Blackberry. Hij werkt samen met Bob Mansfield, een ervaren Apple-bestuurder die eigenlijk al met pensioen was. Het was Mansfield die de focus verlegde van een Tesla-concurrent naar een softwaresysteem.

Het is moeilijk te zeggen of de problemen te maken hebben met slecht leiderschap, of met een onmogelijke missie. Apple zou volgens eerdere berichten ook moeite hebben met het samenstellen van een productieketen voor auto-onderdelen, zoals het dat ook voor zijn computers en smartphones doet.

Toen het autoproject van Apple van start ging in 2014, was één van de doelen om talentvolle hardware-experts vast te houden. Zij zouden enthousiaster worden van het bouwen van een heel nieuw product in plaats van het doorvoeren van kleine verbeteringen op bestaande apparaten zoals de iPhone of de Mac. Maar als het juist hardware-experts zijn die het bedrijf verlaten of elders binnen het bedrijf aan de slag gaan, houdt dat dus in dat het project in ieder geval die missie niet volbracht heeft.

Apple heeft nooit bevestigd dat het werkt aan een elektrische, zelfrijdende auto. Tijdens de laatste aandeelhoudersvergadering reageerde Apple-baas Tim Cook op een vraag over het project dat we "voorlopig nog even moeten wachten op pakjesavond".