• Apple halveert de commissie op verkopen in de App Store voor bedrijven met een omzet tot 1 miljoen dollar.
  • Kleine bedrijven hoeven vanaf volgend jaar niet 30 procent, maar 15 procent af te dragen aan Apple.
  • Spotify, Epic Games en Match Group zijn woedend over de stap. Zij strijden al tijden met Apple over de hoge afdracht.
  • CEO Tim Sweeney van Epic noemt Apple’s aanpassing van de tarieven een “cynische tactiek van verdeel en heers”. Spotify noemt de wijziging “arbitrair en wispelturig”.

Er kan weer een nieuw hoofdstuk toegevoegd worden aan de strijd tussen Apple en belangrijke appmakers.

Woensdag maakte Apple bekend dat het kleine ontwikkelaars tegemoet komt door de commissie op verkopen in de App Store te verlagen van 30 procent naar 15 procent.

De nieuwe voorwaarde gaat vanaf volgend jaar in en geldt alleen voor bedrijven met een omzet kleiner dan 1 miljoen dollar in de downloadwinkel.

Dat betekent dat drie bedrijven die al geruime tijd ten strijde trekken tegen Apple’s beleid daar niet onder vallen: muziekstreamingdienst Spotify, Fortnite-maker Epic Games en datingbedrijf Match Group. Zij reageren dan ook woedend op Apple’s wijziging.

“Apple’s anticompetitieve gedrag is een gevaar voor alle iOS-ontwikkelaars. Deze nieuwe stap toont aan dat het beleid voor de App Store arbitrair en wispelturig is”, laat Spotify weten aan Business Insider.

Apple’s beleid ligt onder vuur

Apple ligt al meer dan een jaar onder vuur vanwege de voorwaarden die het hanteert voor de App Store. Zo doet de Europese Commissie onderzoek naar aanleiding van een klacht van Spotify.

De Zweedse muziekstreamingdienst vindt het oneerlijk dat het 30 procent moet afdragen aan Apple als iemand een abonnement afsluit op iOS, terwijl Apples eigen muziekdienst daar niet aan hoeft te voldoen. Spotify vindt dat de iPhone-maker daarmee zijn macht misbruikt.

Lees ook op Business Insider

“We hopen dat toezichthouders deze poging van Apple om dingen mooier voor te stellen dan ze zijn zullen negeren, en dat ze snel handelen om de consument te beschermen en een gelijk speelveld te creëren voor iedereen”, aldus Spotify.

Match Group, het datingbedrijf achter onder meer Tinder, laat zich uit in vergelijkbare bewoordingen.

“Is er nog meer bewijs nodig dat Apple anticompetitief en monopolistisch handelt? Als je omzet stijgt tot boven de 1 miljoen dollar, dan verdubbelen ze lukraak de commissie. Zo wordt het nog moeilijker voor startups om te blijven groeien”, aldus Match Group in een verklaring.

Een klein offer van Apple om critici de mond te snoeren

De CEO van Epic Games, Tim Sweeney, noemde de stap van Apple woensdag “fantastisch” voor kleine ontwikkelaars, maar slecht voor consumenten.

Epic ligt sinds augustus in de clinch met Apple, nadat de gamemaker een eigen betaaldienst invoerde in het populaire spel Fortnite. Daarmee schond Epic de voorwaarden van de App Store. Apple verwijderde het spel uit de downloadwinkel. Google deed hetzelfde.

Volgens data van marktonderzoeker Sensor Tower valt 98 procent van de apps in de App Store vanaf 2021 onder het lagere tarief. Maar die apps vertegenwoordigden vorig jaar slechts 5 procent van de totale omzet in de App Store.

“Het is geen goed nieuws voor consumenten, omdat 95 procent van de iOS-transacties wordt gedaan in grote apps van grote bedrijven”, zegt Sweeney. “En voor die 95 procent geldt nog steeds de hoge commissie van 30 procent.”

“In sommige opzichten is dit een flinke stap vooruit voor kleine ontwikkelaars, maar het is ook een cynische tactiek van verdeel en heers”, voegt Sweeney toe. Hij wijst erop dat Amazon wel toestemming heeft van Apple om de afdracht van 30 procent te vermijden.

“Apple hoopt dat ze de klachten kunnen beperken, zodat ze met dit beleid weg kunnen komen. Wij trappen daar zeker niet in”, aldus de Epic-topman.

Ook kleine ontwikkelaars keuren Apple’s stap af

Niet alleen grote bedrijven zijn kritisch op Apple’s beleidswijziging, ook kleine ontwikkelaars roeren zich.

“Machiavelli zou trots zijn op Apple”, tweette de Deense programmeur David Heinemeier Hansson. Hij is CTO van Basecamp en de e-maildienst Hey, die in juni ruziede met Apple over de hoge afdracht.

Volgens Heinemeier Hansson probeert Apple tegenstanders van het App Store-beleid tegen elkaar op te zeggen door de tarieven voor een bepaalde groep te verlagen. “Zo kunnen zij, een conglomeraat dat 2.000 miljard dollar waard is, elke ontwikkelaar die meer dan 1 miljoen dollar verdient en meer wil, afschilderen als hebberig.”

Lees meer over Apple: