• Apple onthulde dinsdag de AirTag, een tracker die je aan een sleutelbos of halsband van je hond kunt bevestigen.
  • De AirTag lijkt op vergelijkbare trackers van Tile en Samsung.
  • Tile beticht Apple van oneerlijke concurrentie en wil dat het Amerikaanse Congres onderzoek doet.

Altijd alles kwijt? Dan heb je de nieuwe AirTags van Apple nodig. Het Amerikaanse techbedrijf kondigde de accessoire dinsdag aan.

De AirTag is een schijfje dat aan bijvoorbeeld een sleutelbos, de halsband van de hond of in een portemonnee kan worden gestopt. Eenmaal in gebruik kan het voorwerp waar het aan vast zit met de Zoek mijn-app worden gezocht.

Apple zegt dat er meer dan 1 miljard apparaten verkocht zijn die de signalen van de AirTags kunnen oppikken.

De AirTags zijn vanaf 23 april te bestellen en komen op 30 april uit. Eentje kost 35 euro, een pak met vier AirTags kost 119 euro.

Tile wil onderzoek naar Apple

De tracker werd al een aantal keer verwacht, maar is nu officieel aangekondigd. Concurrenten hebben meteen stevige kritiek op Apple. De AirTag lijkt op vergelijkbare trackers van Tile en Samsung.

Tile, dat is opgericht in 2012, heeft een brief aan het Amerikaanse Congres geschreven. Daarin roept het bedrijf op om een onderzoek naar Apple te starten wegens oneerlijke concurrentie.

“Wij zijn sceptisch”, laat Tile in een verklaring aan Insider weten. Volgens het bedrijf gebruikt Apple hun platform om concurrentie te benadelen. “Gezien onze historie met Apple denken we dat het passend is als het Congres Apple onder de loep neemt, met name wat betreft hun stap in deze nieuwe productcategorie.”

Lees ook op Business Insider

Het is niet voor het eerst dat Tile klaagt over machtsmisbruik door Apple. Bedrijfsjurist Kristen Daru werd in 2020 ondervraagd door het Congres over iOS 13, het besturingssysteem van Apple’s iPhone. Daarin werd de Zoek mijn-app toegevoegd, waardoor de trackers van Tile naar de achtergrond werden gedrukt.

Tile diende vorig jaar ook een klacht tegen Apple in bij de Europese Unie. Daru wordt woensdag overigens opnieuw verhoord door het Congres in antitrustonderzoek naar de appstores van Apple en Google.

Volgens Apple had het bedrijf al plannen voor de Zoek mijn-app voordat Tile werd opgericht. Ook zegt de iPhone-maker dat de App Store bedrijven als Tile juist heeft geholpen om te groeien.


Lees de volledige verklaring van Tile:

“Our mission is to solve the everyday pain point of finding lost and misplaced things and we are flattered to see Apple, one of the most valuable companies in the world, enter and validate the category Tile pioneered.

The reason so many people turn to Tile to locate their lost or misplaced items is because of the differentiated value we offer our consumers. In addition to providing an industry leading set of features via our app that works with iOS and Android devices, our service is seamlessly integrated with all major voice assistants, including Alexa and Google. And with form factors for every use case and many different styles at affordable prices, there is a Tile for everyone.

Tile has also successfully partnered with top brands like HP, Intel, Skullcandy, and fitbit to enable our finding technology in mass market consumer categories like laptops, earbuds, and wearables. With over 30 partners, we look forward to extending the benefits of Tile to millions of customers and enabling an experience that helps you keep track of all your important belongings.

We welcome competition, as long as it is fair competition. Unfortunately, given Apple’s well documented history of using its platform advantage to unfairly limit competition for its products, we’re skeptical. And given our prior history with Apple, we think it is entirely appropriate for Congress to take a closer look at Apple’s business practices specific to its entry into this category. We welcome the opportunity to discuss these issues further in front of Congress tomorrow.”

De volledige verklaring van Apple:

“We have worked from the very beginning of iPhone to help protect the privacy of users’ location data, giving them transparency and control over how all apps may access and share their location. Apple created Find My over a decade ago to help users locate and manage lost devices in a private and secure way. Since then, we have expanded Find My to help users keep tabs on the other important things in their life – from sharing location with friends and family members, to locating third-party products like Van Moof bikes and Chipolo item finders. We have always embraced competition as the best way to drive great experiences for our customers, and we have worked hard to build a platform in iOS that enables third-party developers to thrive.”

Lees meer over Apple: