Nutellashop, popcornwinkel, pindakaaspeciaalzaak. De Amsterdamse wethouder Kasja Ollongren (D66), die overigens wordt genoemd als ministerskandidaat in het nieuwe kabinet Rutte 3, heeft er genoeg van.

In het centrum van Amsterdam mogen geen nieuwe winkels meer worden geopend die zich richten op toeristen, zoals ticketshops, fietsverhuurders of attracties. Ook mogen er geen eetwinkels zoals de ‘Nutellashops’ en ijszaken meer bij komen. Dat heeft het stadsbestuur bepaald.

Er zijn al genoeg van dat soort toeristenwinkels. Nog meer van hetzelfde betekent een verschraling van het winkelaanbod, waardoor de leefbaarheid van de bewoners achteruit gaat, aldus wethouder Kajsa Ollongren.

“De situatie in het centrum vraagt om stevige maatregelen. Er zijn te veel winkels met hetzelfde, eenzijdige aanbod gericht op toeristen. Steeds meer bewoners en ondernemers maken zich zorgen over deze verschraling. Het college heeft daar een antwoord op gevonden en staat vanaf nu geen nieuwe toeristenwinkels toe”, zegt Ollongren.

Winkels met één product

In Amsterdam kom je ze vaak tegen: winkels met maar één product. Afgelopen jaar opende onder meer een popcornwinkel de deuren.

Sinds 2012 is er al een winkel gewijd aan de macaron, het luxe koekje uit Frankrijk. Twee jaar later opende de grootste pepernotenfabrikant ter wereld, Van Delft Biscuits, een winkel met alleen maar pepernoten. Er was al een omeletwinkel, waar zo’n 3.000 eieren per week worden gebakken.

En bij etenswaren houdt het niet op: het Amsterdamse winkelbestand kent ook een badjassenwinkel, condoomwinkel, vliegerwinkel, kerstversieringwinkel, herentruienwinkel en een kaarsenwinkel.

Lees ook op Business Insider

Retailexpert Cor Molenaar toonde zich afgelopen jaar tegenover Business Insider enigszins sceptisch over de opkomst van monowinkels zoals de popcornzaak. “Het concept is gewoon niet bestendig genoeg. Popcorn is hier nog lang niet zo populair als in Amerika of Engeland. Het is leuk dat het er is, maar je moet een winkel ook rendabel maken.”

LEES OOK: Pindakaas, popcorn en pepernoten: hebben winkels met maar één product de toekomst?