De gemeente Amsterdam en zes andere partijen willen ruim 1 miljard euro bijdragen om de Noord-Zuidlijn richting Schiphol en Hoofddorp door te trekken en de Ringlijn te sluiten.

Dat is ongeveer een vierde van het benodigde budget voor de uitbreiding van de metrolijnen.

De partijen hopen dat dankzij hun bijdrage het Rijk sneller met de rest van de financiering komt. Zij willen volgend jaar al beginnen.

Zeven partijen, waaronder gemeente Amsterdam willen samen ruim 1 miljard euro bijdragen om de Noord-Zuidlijn richting Schiphol en Hoofddorp door te trekken en de Ringlijn te sluiten.

Met deze eigen bijdrage hopen ze de kans te vergroten dat het Rijk de rest van de benodigde kosten voor dit project vanuit het zogeheten Nationale Groeifonds wil financieren.

Naast Amsterdam zijn de partijen de Vervoerregio, gemeente Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland, KLM, NS en Schiphol.

De voorzitter van de Vervoerregio en de zogenoemde ‘nationale alliantie’, Sharon Dijksma (ook verkeerswethouder in Amsterdam), zegt de boodschap te willen afgeven “dat we in de startblokken staan en bereid zijn flink bij te dragen om de kans op realisatie van de twee metrolijnen te maximaliseren”.

De bouw kan al volgend jaar beginnen, hoopt de alliantie

Dijksma hoopt dat volgend jaar al begonnen kan worden. "Vandaag doen we een aanbod dat moeilijk is af te slaan."

De 1,025 miljard euro die de alliantie wil investeren komt uit algemene middelen, grondopbrengsten en exploitatieopbrengsten. De Vervoerregio draagt 525 miljoen euro bij, de gemeente Amsterdam 300 miljoen euro en de NS 60 miljoen euro.

De gemeente Amsterdam, Haarlemmermeer, Schiphol en de provincie Noord-Holland dragen ook een bedrag van 140 miljoen euro uit grondopbrengsten bij.

Met het Nationale Groeifonds moet onder meer de infrastructuur van Nederland worden versterkt. In het investeringsfonds zit ongeveer 20 miljard euro waarmee het kabinet onder meer geld wil steken in vergroening, infrastructuur en onderzoek.

Een onafhankelijke commissie, met onder anderen oud-minister Jeroen Dijsselbloem als lid, beoordeelt de voorstellen. Die worden aangedragen door het bedrijfsleven, kennisinstellingen en andere partijen en uitgevoerd door ministeries.

Doortrekken metrolijnen maakt 92.000 nieuwe woningen mogelijk

Het zogenoemde metropakket maakt het volgens de deelnemende partijen mogelijk om ruim 92.000 nieuwe woningen te bouwen en duurzaam te ontsluiten. "Ook verbindt het nieuwe metronet de belangrijkste economische centra van de Metropool Regio Amsterdam, waardoor er ruimte is voor 122.700 extra arbeidsplaatsen. Grote voorzieningen zoals ziekenhuizen en universiteiten worden beter bereikbaar", stellen de zeven betrokken partijen.

"De bouw van nieuwe kantoren en betere bereikbaarheid van voorzieningen dragen bij aan een aantrekkelijker vestigingsklimaat", voegen zij eraan toe.

Voor het bereikbaarheidspakket is totaal 4 miljard euro nodig, aldus een woordvoerder. "Met dit bedrag levert de alliantie een significante bijdrage."

LEES OOK: Amsterdam blijft hoog scoren op internationale index voor zeepbellen op de huizenmarkt