Niet alleen particulieren, maar ook zakelijke klanten maken steeds meer gebruik van de deeleconomie. Zakenmensen in Amerika stappen over van normale taxi’s en hotels op Uber en Airbnb.

Dat schrijft USA Today, op gezag van een onderzoek door Certify, een bedrijf dat reis- en onkostenbeheersoftware aanbiedt. Certify analyseerde miljoenen bonnetjes van zijn klanten, en in het tweede kwartaal bleek Uber de taxi te hebben ingehaald als favoriete vervoersmiddel.

Het aandeel van Airbnb in de zakelijke markt is veel kleiner, maar toch maakte de accommodatiesite in het eerste kwartaal in dat segment een groei van 143 procent door.

Goedkoper en efficiënter

In het tweede kwartaal van 2015 schreef Uber 31 procent van de vervoersbonnen uit, tegen 24 procent voor taxi’s en 45 procent voor huurauto’s. Andere autodeeldiensten als Lyft sprokkelden ook wat percentages bij elkaar.
Volgens Certify-topman Robert Neveu heeft de verschuiving een simpele oorzaak: de prijs. “Deze nieuwere diensten zijn doorgaan kostenefficiënter dan traditionele aanbieders”, zegt Neveu.

Neveu verwacht dat de deeleconomie niet meer weg te denken zal zijn voor zakenmensen. “Gevestigde reisaanbieders moeten zich snel aanpassen om verdere aantasting van marktaandeel te voorkomen”, zegt hij.

143 procent groei voor Airbnb

Volgens het Certify-rapport kwam de gemiddelde ritprijs voor Uber uit op 30,03 dollar, tegen 34,48 dollar voor taxi's. De kleine Uber-concurrent Lyft was zelfs nog goedkoper: gemiddeld 22,51 dollar per rit. Zakenmensen beoordelen deelautobedrijven ook beter dan taxi's, waarbij Lyft iets beter scoort dan Uber, volgens de analyse.

Het aantal zakelijke Airbnb-bonnetjes nam in het tweede kwartaal met 143 procent toe, vergeleken met het kwartaal ervoor. Zakelijke klanten blijven gemiddeld 3,8 nachten in een Airbnb, voor een gemiddeld bedrag van 571,53 dollar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl