Het lijkt erop dat Amazon zich vol op de markt voor juwelen gaat storten.

De webgigant heeft op 19 september een handelsmerk aangevraagd voor “For Keeps by Amazon”, blijkt uit documenten die zijn gedeponeerd bij het Amerikaanse patentenbureau. Bij het handelsmerk hoort ook een logo.

De documenten werden als eerste opgemerkt door The Trademark Ninja op Twitter.

In de documenten staat dat het patent zal worden gebruikt voor zowel “edelmetalen en hun legeringen en goederen gemaakt van edelmetaal” als de “online verkoop van juwelen en sieraden”.

Amazon heeft nog niet gereageerd op een verzoek om commentaar.

Hoewel het aanvragen van een handelsmerk niet met absolute zekerheid aan kan tonen welke weg een bedrijf inslaat, geeft het wel een duidelijk inzicht in de manier van denken en de overwegingen van een bedrijf. Amazon verkoopt nu al juwelen en sieraden via de website, waaronder de eigen “Amazon Collection”. Die bestaat vooral uit eenvoudige ontwerpen tegen bescheiden prijzen.

Een nieuwe merknaam voor de juwelen zal de aanwezigheid van Amazon op de juweliersmarkt aanzienlijk verstevigen. Veel juweliers verkopen niet hun hele collectie online, zoals Tiffany & Co. bijvoorbeeld.

Amazon is al een tijd bezig handelsmerken te registreren. Het bedrijf heeft nu al zeker 76 merken die uiteenlopen van zwemkleding tot papieren handdoekjes.

De strategie van Amazon van zowel onlineplatform als retailer van eigen producten ligt de laatste tijd onder vuur. Critici zoals de de EU-commissaris Margrethe Vestager van mededinging en de Amerikaanse senator Elizabeth Warren zeggen dat de concurrentie oneerlijk is, omdat Amazon data gebruikt van alle verkopen om de eigen merken te lanceren.

LEES OOK: Op deze 28 foto’s zie je hoe de superrijken zich uitleven op de Monaco Yacht Show – van feestjes op gigantische jachten tot vervoer per helikopter