Analist Charles Sizemore legt uit waarom Amazon bij lange na nog niet een monopolie heeft op de retailmarkt.

Sizemore begint zijn blog met de notie dat een Google-zoekopdracht naar ‘Amazon monopoly’ maar liefst 4 miljoen hits oplevert (al zitten daar ook aardig wat tussen van retailers die het bordspel Monopoly via Amazon verkopen). Maar het gaat verder vooral over de dominante positie die Amazon inmiddels inneemt op de retailmarkt.

Dat Amazon steeds groter wordt, ontkent Sizemore niet. Maar dat er sprake is van een monopolie, is klinkklare onzin. De analist van Dent Research haalt de cijfers erbij.

In de afgelopen twaalf maanden had Amazon een omzet van 150 miljard dollar. Dat komt niet alleen uit retail, er zitten ook verdiensten van de clouddienst Amazon Web Services bij, ongeveer 10 procent. Dan blijft er dus 135 miljard dollar over.

Dat is veel geld, maar de totale omzet van de Amerikaanse retail- en voedselsector was in het afgelopen jaar 5.500 miljard dollar. Halen we daar de verkoop van auto’s en alle voedselopbrengsten (restaurants) uit – want dat biedt Amazon niet – blijft er nog altijd 3.700 miljard over, becijfert Sizemore. De 135 miljard dollar van Amazon is daar maar zo’n 3,6 procent van.

Daarmee is Amazon niet eens de grootste retailer van de VS. Dat is namelijk Walmart dat 3,5 keer zoveel omzet als het bedrijf van Jeff Bezos. Dat neemt niet weg dat Amazon wel heel hard groeit en volgens Sizemore binnen 5 tot 10 jaar alsnog de grootste retailer zal zijn.

Maar op dit moment is Amazon dus nog niet eens in de buurt van een monopoliepositie.

Los daarvan, daar gedraagt de online retailer zich ook helemaal niet naar. Bij een monopolie horen namelijk hogere prijzen en minder concurrentie. Daar is bij Amazon helemaal geen sprake van: het verovert juist marktaandeel door lagere prijzen te bieden en heeft concurrentie van veel meer webwinkels.

Dat Amazon nu groot wordt, is volgens Sizemore simpelweg de loop der dingen. Ooit was Sears de grootste retailer in de VS. Het bedrijf groeide uit van postorder-retailer tot grote warenhuisketen, maar werd vervolgens door de nog grotere megawinkels van Walmart verslonden.

En Walmart wordt nu op zijn beurt genadeloos uitgedaagd door Amazon en andere webshops. Sizemore: "Dat is competitief kapitalisme en het is de reden dat we nu in een rijk land wonen."

Daarnaast stipt Sizemore aan dat de retailsector ook gewoon even in een dipje zit. Mensen geven het meest uit tussen pak 'm beet hun 45ste en 65ste. Dan zijn de kinderen het huis uit en komt het salaris nog altijd wel goed binnen. Maar de babyboomers, de grootste en rijkste generatie, is nu voorbij die piek.

En dat gat wordt voorlopig nog niet gevuld, want de millennials hebben het nog moeilijk. Zij hebben door de financiële crisis van het vorige decennium problemen met lagere startsalarissen en hogere studieschulden. Maar Sizemore verwacht dat de retail in het komende decennium weer de draad op zal pakken met grotere consumentenuitgaven.

LEES OOK OP FINANZEN.nl