In zijn 20 jaar durende reis om de grootste online retailer ter wereld te worden heeft Amazon zich vrijwel uitsluitend gericht op consumenten.

Maar in 2015 besloot het in Seattle gevestigde bedrijf van  Jeff Bezos dat het ook zijn aandeel op de online business-to-business-markt (B2B) moest veroveren, die is alleen in Groot-Brittannië al 96 miljard pond waard (ruim 107 miljard euro), blijkt uit cijfers van het Britse Bureau voor de Statistiek.

Amazon heeft daarom allereerst in de VS een nieuw gratis te gebruiken zakelijk platform gelanceerd, Amazon Business. In december 2016 volgde Duitsland en Groot-Brittannië afgelopen april. Ook Nederlandse bedrijven kunnen via die platforms bestellen.

Amazon Business heeft volgens Bill Burkland van de Britse poot van het platform een veelbelovende start achter de rug.

“In de VS heeft Amazon Business in het eerste jaar 400.000 bedrijven geworven en miljarden dollars verdiend”, zegt Burkland in een interview met Business Insider in zijn kantoor in Londen. Er zijn volgens hem in de VS 45.000 verkopers actief op het platform.

"Je moet je voorstellen dat Amazon Business voor zakelijke klanten hetzelfde is als wat Amazon is voor consumenten", vervolgt hij. "Het is een marktplaats waar zakelijke klanten terecht kunnen voor vrijwel alles wat ze maar kunnen bedenken. De kans is erg groot dat het wordt aangeboden."

Amazon wil dat bedrijven via Amazon Business alles kopen wat ze nodig hebben, van nieuwe computers en A4-papier tot toiletreiniger. Er staan nu meer dan 100 miljoen producten op de marktplaats die ook van buiten de VS, Groot-Brittannië en Duitsland te benaderen is, dus ook vanuit Nederland. .

"Elke klant in de EU kan naar het Britse Amazon Business gaan en bestellen. Export vormt een groot bestanddeel van onze zaken en is ook aantrekkelijk voor de verkopers op het platform", zegt Burkland.

Amazon Business

Foto: bron Amazon

Waarin Amazon Business verschilt van het 'gewone' Amazon

Amazon Business verschilt op een aantal terreinen van de consumentenwebsite van Amazon. Zo worden er btw-vrije producten aangeboden en zijn er toepassingen die specifiek op het bedrijfsleven zijn gericht, zoals tools om de uitgaven en bestedingslimieten in de gaten te houden. In Groot-Brittannië zijn dezelfde producten verkrijgbaar als via Amazon.co.uk met nog wat extra ook.

Burkland vertelt dat het bestuur van een Brits graafschap (council) zich onlangs aanmeldde op Amazon Business om - niet geheel verrassend gezien de wortels van het bedrijf - boeken te kopen, maar uiteindelijk van alles en nog wat aanschafte. Van kruiwagens tot glitters.

Anders dan het 'gewone' Amazon biedt Amazon Business gratis levering binnen een dag aan klanten die meer dan 30 pond besteden. Amazone Prime-leden die een zakelijk account openen kunnen op Amazon Business ook aanspraak maken op gratis levering.

Het platform is vooral populair bij  het MKB, maar Amazon wil ook grotere bedrijven met duizenden medewerkers aan zich binden, omdat die grote voorraden ineens inkopen en daarmee voor flinke omzet kunnen zorgen.

Wat betreft het marktaandeel op dit moment, zegt Burkland: "Het is een enorme markt. Dus we hebben nog een lange weg te gaan. Maar het is een weg waarvan wij denken dat zakelijke klanten er de waarde van inzien. En we investeren er fors in. " Burkland en zijn woordvoerder zeiden niet in staat te zijn cijfers te noemen die aangeven hoeveel Amazon investeert in Amazon Business.

Interessant genoeg maakt het volgens Burkland niet uit of bedrijven nu inkopen via het gewone Amazon of via Amazon Business. "Wij zijn agnostisch. We willen een zakelijke markyplaats bouwen gebaseerd op feedback van de klanten waardoor we weten wat ze willen. Als ze dat willen gebruiken, geweldig. Maar het is ook prima als ze de consumentenversie van Amazon gebruiken."