Webgigant Amazon opent nog vóór de Kerst zijn eerste fysieke winkel in New York. Het is de eerste fysieke winkel van de grootste webshop van Amerika.

Amazon groeide in twintig jaar uit tot Amerika’s grootste webshop. Ook veel Europese landen is het concern van miljardair Jeff Bezos vaak machtig.

Die enorme groei  – huidige omzet bedraagt bijna 75 miljard dollar – kostte veel fysieke winkelketens de kop. Ze konden niet op tegen Amazon dat veel minder kosten per product hoefde te maken, omdat het geen dure winkelpanden had en toe kan met veel minder personeel.

Dat juist Amazon plannen heeft voor een fysieke winkel zoals de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal vrijdag schrijft, is op zijn minst opvallend.

Experiment of noodzaak

Volgens deskundigen en bronnen ‘bekend met plannen van het bedrijf’ die de krant sprak, gaat het vooralsnog om een experiment. Alleen als de winkel succes heeft, wordt het concept misschien over de rest van de Verenigde Staten uitgerold.

De winkel lijkt overigens een mix te worden van een flagship store - een winkel waar Amazon kan laten zien wat het allemaal in huis heeft zoals zijn eigen e-readers en tablets - en een ophaal- en afleverpunt voor pakketjes.

Het idee van een flagship store in de schaduw van het Empire State Building lijkt niet iets waar Amazon zich een buil aan kan vallen. Het is een van de beste plekken ter wereld als je 'aanloop' wilt voor je winkel.

Wet van remmende voorsprong

Interessanter is de functie die de winkel zou krijgen als ophaal- en afleverpunt voor pakketjes in New York. De afgelopen jaren zijn steeds meer concurrenten van Amazon met fysieke winkels, zoals supermarktketen Wall Mart en bouwmarkt Homedepot, afhaalpunten begonnen voor online bestelde producten.

Klanten lijken de afhaalpunten te waarderen, maar hier heeft Amazon last van het feit dat het in tegenstelling tot de oudere winkelketens niet over fysieke locaties beschikt. Amazon heeft al geprobeerd dit probleem op te lossen met kluisjes op parkeerplaatsen, maar lijkt het nu ook te willen proberen met een fysieke vestiging.

In Nederland is Amazon tot nu toe alleen nog maar actief als ICT-dienstverlener, al kunnen mensen wel bij buitenlandse sites van Amazon bestellen.

Bol.com is de grootste webwinkel van Nederland. Dat bedrijf hoeft inmiddels niet meer op zoek naar fysieke locaties. Het bedrijf werd vorig jaar overgenomen door Ahold. De grotere Albert Heijnsupermarkten doen nu dienst als aflever- en afhaalpunt voor pakketjes.

Lees ook

Dozenschuivers bij Amazon eisen loon voor verplichte veiligheidscheck

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl