De eigenaar van koffiemerken Douwe Egberts en L’Or gaat vanaf deze vol de strijd aan met Nespresso: er komen aluminium cupjes van L’Or en Douwe Egberts in Nederlandse supermarkten te liggen.

Het Financieele Dagblad meldt woensdag dat de metalen cupjes van  L’Or deze week voor 2,99 euro per tien cupjes in supermarkten komen te liggen, en die van Douwe Egberts voor 2,29 euro per tien. Concurrent Nespresso verkoopt doorgaans vanaf 30 cent per cupje.

Jarenlang had Nespresso het alleenrecht op aluminium cupjes voor Nespresso-machines maar dat patent liep in 2010 af. Sinds dat jaar zijn concurrenten met alternatieve koffiecupjes op de markt gekomen, maar dat waren in eerste instantie plastic cupjes die de smaak van koffie minder goed vasthouden.

“De ontwikkeling van aluminium cups heeft de nodige tijd gevergd”, zegt topman John Brands van JDE Nederland tegen het FD.

JDE – Jacobs Douwe Egberts –  is het moederbedrijf van onder meer Douwe Egberts en L’Or. Volgens Brands is de winstmarge op cupjes aantrekkelijk: “De consument betaalt vijf of zes cent voor een kopje filterkoffie, maar voor een cupje al snel een kwartje.”

LEES OOK De man achter het legendarische koffiemerk Illy prijs de Nederlandse koffiedrinker - maar één ding doen we helemaal fout