Schaal is alles voor Shell, met afstand de grootste multinational van Nederland. Dus als de olie- en gasreus ergens voor gaat, dan is de ambitie ook meteen om dominant te worden in een bepaalde markt. Ook als het om duurzame initiatieven gaat.

Donderdag maakt Shell bekend in één klap een grote aanbieder van elektrische oplaadpunten te worden. De energiereus neemt de Nederlandse aanbieder van elektrische oplaadpunten NewMotion over, voor een onbekend bedrag. “Kijkend naar mobiliteit zien we nieuwe technologieën samenkomen met traditionele brandstoffen”, zegt Shell-directeur Matthew Tipper in een toelichting.

NewMotion heeft ruim 30 duizend elektrische laadpunten bij particulieren en bedrijven in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Verder zijn er meer dan 100 duizend laadpassen van NewMotion in omloop, die toegang bieden tot 50 duizend openbare oplaadpunten in 25 Europese landen.

Shell stapt in energieketen elektrisch rijden

Duidelijk is dat Shell hiermee een vinger in de pap wil houden, op het moment dat de verschuiving van auto’s met klassieke verbrandingsmotoren naar deels of geheel elektrisch aangedreven voertuigen serieus wordt.

Uit gegevens van Bovag en Rai Vereniging blijkt dat het Nederlandse autopark van 8,4 miljoen personenauto’s begin dit jaar nog voor 79 procent uit benzineauto’s bestond en voor bijna 18 procent uit diesels.

Hybrides en volledig elektrische auto’s zijn samen goed voor ongeveer 3 procent van het wagenpark, maar de verwachting is dat dit aandeel de komende decennia toeneemt.

(klik voor uitvergroting)